beslaglegging door fiscus

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Re: beslaglegging door fiscus

#16 , 14 dec 2013 19:39

Als 'vertegenwoordiger' van de VME?
Het is niet de VME die in de akte van uitvoerbaar beslag wordt vermeld. Enkel ikzelf als individu. Ook niet mijn echtgenote.
Ik heb enkel vastgesteld dat de persoon die als belastingsschuldige wordt vermeld dezelfde naam heeft als een mede-eigenaar in het appartemensgebouw waar ik en mijn echtgenote zijn gedomicilieerd.
Maar die persoon woont hier niet. Het is zijn vakantieappartement, waar hij nooit verblijft. Ik weet zelfs niet waar die persoon gedomicilieerd is. Dat wordt ook niet vermeld in het uitvoerend beslag. In principe zou het zelfs een andere persoon kunnen zijn met dezelfde naam, maar dat zou dan wel toeval zijn.
Gelet op de grootte van het bedrag (29 843 EUR) dat van mij wordt geeist ben ik echt niet gerust en is mijn weekend grondig verknoeid als ik denk aan de tijd, moeite en geld dat dit me gaat kosten om alles terug in de plooi te krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 dec 2013 21:13

Gelet op de grootte van het bedrag (29 843 EUR) dat van mij wordt geeist ben ik echt niet gerust en is mijn weekend grondig verknoeid als ik denk aan de tijd, moeite en geld dat dit me gaat kosten om alles terug in de plooi te krijgen.
Dit bedrag wordt niet van u geëist. U moet enkel de verklaring doen dat u aan die persoon niets verschuldigd bent. Daarmee zal de zaak wel gedaan zijn. Niets om u zorgen over te maken.

roharro
Topic Starter

#18 , 16 dec 2013 13:36

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met dat kantoor. Ze blijven beweren dat ik huurder ben van die persoon met belatingsschulden.
Ze verwachten van mij dat ik bewijs dat er heden geen achterstallige huurbetalingen zijn en eisen dat vanaf januari de huur op de rekening van de belastingsontvanger wordt gestort.

Echter: ik ben GEEN huurder en ze zeggen dat ik dat met bewijzen????Hoe???

Ik had reeds brief gestuurd om te melden dat ik geen debiteur ben van die persoon.

Ik doe nu verder niets meer en wacht af op wat komen gaat. Maar wat kan er komen???
Laatst gewijzigd door roharro op 16 dec 2013 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW

#19 , 16 dec 2013 13:57

Vraag hen welke bewijsmiddelen ze nodig hebben. En heb je ook gevraagd hoe ze aan die informatie komen dat u huurder zou zijn?

roharro
Topic Starter

#20 , 16 dec 2013 14:08

Vraag hen welke bewijsmiddelen ze nodig hebben. En heb je ook gevraagd hoe ze aan die informatie komen dat u huurder zou zijn?
Ze willen de rekeninguitttreksels waaruit blijkt tot wanneer ik huur heb betaald. Ze zeggen dat ze die info hebben op basis van de informatie waartoe zij toegang hebben.

Intussen denk ik ZELF de verklaring gevonden te hebben.

- de belastingsplichtige met schulden woont niet zelf in zijn appartement (daar niet gedomicilieerd)
- ze controleren of er iemand op dat adres woont
- vinden zo mijn naam omdat ik in dat app. gebouw gedomicilieerd ben (een app.gebouw heeft één huisnummer)
- ze letten er niet op dat het een appartementsgebouw is (met aparte woongelegenheden)
- ze concluderen domweg dat ik dan wel een huurder van de belastingsplichtige ben

Ze mogen het nu zelf uitzoeken.
Als ze me nog lastigvallen zal ik ineens de franse taal niet meer machtig zijn en mogen ze eerst hun dossier laten vertalen.

LeenW

#21 , 16 dec 2013 14:18

Dat ga ik u toch afraden, de taalwetgeving geeft u ongelijk en niets doen helpt zelden.

Kunt u het niet bewijzen met een huurcontract (als u huurt) of de akte (als u het gekocht hebt) van uw appartement dat u niets met die persoon te maken hebt?

roharro
Topic Starter

#22 , 16 dec 2013 14:56

Dat ga ik u toch afraden, de taalwetgeving geeft u ongelijk en niets doen helpt zelden.

Kunt u het niet bewijzen met een huurcontract (als u huurt) of de akte (als u het gekocht hebt) van uw appartement dat u niets met die persoon te maken hebt?
Zouden ze bij de belastingen in Arlon dan nog niet weten dat er zoiets als MyMinfin bestaat waar ze probleemloos mijn eigendommen kunnen terugvinden?
Ik heb geen enkel huurcontract als huurder.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 16 dec 2013 15:00

Dan is er toch een kadasternummer EN heeft elk appartement geen busnummer?
Als eigenaar van een appartement hebt u toch een lijst van alle eigenaars van dat blok (via syndicus).

Hen misschien eens wijzen op de verschillende kadasternummers en dat ze bij het kadaster van UW omschrijving alle info kunnen bekomen die nodig is.

roharro
Topic Starter

#24 , 16 dec 2013 15:11

Dan is er toch een kadasternummer EN heeft elk appartement geen busnummer?
Als eigenaar van een appartement hebt u toch een lijst van alle eigenaars van dat blok (via syndicus).

Hen misschien eens wijzen op de verschillende kadasternummers en dat ze bij het kadaster van UW omschrijving alle info kunnen bekomen die nodig is.
Inderdaad ieder apartement heeft apart kadasternummer en apart busnummer.

Ik heb hen op dat alles reeds schriftelijk gewezen. Meer kan ik niet doen denk ik.

Vandebos

#25 , 16 dec 2013 16:14

Roharro, hou het eenvoudig, stuur hen per mail een scan van de eerste pagina van de aankoopakte van het appartement, deel hen mee dat u hierbij in uw ogen voldoende hebt bewezen dat u eigenaar bent van u eigen appartement en expliciet geen huurder van het appartement van de andere, dat u aangezien u geen huurder bent in de onmogelijkheid verkeert hen een overzicht te bezorgen van de betaalde huurgelden, aangezien deze niet bestaan. Dat indien zij de juridische correctheid van een notariële akte in twijfel trekken, zij middels het hypotheekkantoor en het kadaster de nodige opzoekingen kunnen verrichten om dit te boekstaven en u bij verdere kafkaiaanse halsstarrigheid verplicht zal zijn de hoofdzetel en pers in te lichten over deze handelswijze en de manier waarop ze zich van hun taak kwijten.

Voeg aan de mail uw versie van de feiten in detail toe en zend de mail tevens in kopie aan:

bert.bultinck@standaard.be (chef nieuws en redactie)
4040@vtm.be (lijkt me duidelijk)
nieuws@vrt.be (ditto)

Ongeacht of een van hen antwoordt... altijd ambiance...

Deel hen mee dat u, gelet op hun halsstarrigheid en weigeren deze correcte weergave van de realiteit te aanvaarden, tevens reeds middels het elektronisch klachtenformulier klacht heeft neergelegd. Dat u van hen een schriftelijke rechtzetting verwacht aangezien u anders, gelet op hun wijze van handelen verplicht zal zijn hier een zo wijd mogelijke bekendheid aan te geven.

Met vriendelijke groeten uiteraard...

gebruiker

#26 , 21 dec 2013 22:50

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met dat kantoor. Ze blijven beweren dat ik huurder ben van die persoon met belatingsschulden.
Ze verwachten van mij dat ik bewijs dat er heden geen achterstallige huurbetalingen zijn en eisen dat vanaf januari de huur op de rekening van de belastingsontvanger wordt gestort.

Echter: ik ben GEEN huurder en ze zeggen dat ik dat met bewijzen????Hoe???

Ik had reeds brief gestuurd om te melden dat ik geen debiteur ben van die persoon.

Ik doe nu verder niets meer en wacht af op wat komen gaat. Maar wat kan er komen???
Alleereerst, zijn de stukken die je vanuit Wallonië kreeg in het frans (naar alle vermoeden), dan gaan ze reeds in de fout.

Je vermeldt dat je geen huurder bent, dus ben je eigenaar van het appartement waar je verblijft?

Hoelang is dit reeds?

Heb je een ID kaart lezer of laat je een derde je belastingen invullen?

Met je ID kaart kan je toegang krijgen via 'myminfin' van financiën tot je fiscale bestanden. Daar kan je onder vermogen je woning dan zien staan. Dit afdrukken en opsturen zodat je kan bewijzen dat je eigenaar bent.

Je kan ook naar je gemeentebestuur gaan en er een uittreksel van je kadastrale gegevens vragen zodat je kan bewijzen dat je eigenaar bent en géén huurder.

Als je brief in het frans opgesteld is, neem dan telefonisch contact op met financiën op het nummer 0257/257.57.

Vraag daar of het normaal is dat je een officiëel stuk krijgt in de franse taal. Ze zullen je daar antwoorden dat de betrokken dienst hun briefwisseling dienen op te sturen via Brussel voor vertaling naar je eigen taal.

Vraag daarbij wat je te doen staat om dit gedaan te krijgen = probleem (tijdelijk of misschien zelfs totaal) opgelost.

Ik heb dit reeds een geweten in een andere zaak. Ik deed de betrokkenen een eenvoudige brief in het nederlands terugsturen met de vraag om ingevolge de taalwetgeving alle stukken op te sturen in het nederlands = nooit meer iets van gehoord.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

roharro
Topic Starter

#27 , 22 dec 2013 00:21

@gebruiker:

Ja ik ben eigenaar. Bijna vijf jaar. Ik heb het appartement op plan gekocht.
Waarom kunnen ze bij financiën niet zelf de informatie op hun eigen website inkijken?

Ik heb reeds schriftelijk geantwoord. Ik wacht nu af.
Laatst gewijzigd door roharro op 22 dec 2013 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

gebruiker

#28 , 22 dec 2013 15:01

@gebruiker:

Ja ik ben eigenaar. Bijna vijf jaar. Ik het appartement op plan gekocht.
Waarom kunnen ze bij financiën niet zelf de informatie op hun eigen website inkijken?
Omdat die ontvangers door het jarenlang aanhoren van uitvluchten gewoon afgestompt zijn. Ze doen zelfs niet meer de moeite om iets na te kijken.

Stuur een kopij of uittreksel van enig officiëel stuk (ik veronderstel dat zelfs je jaarlijkse afrekening van de onroerende voorheffing voldoende zou dienen te zijn) van het appartement dat op je naam staat en hopelijk houden ze er rekening mee.

Vermoedelijk begrijpen ze daar geen nederlands en blijf je met je probleem zitten.

Probeer het via het contactcentrum van financiën op het opgegeven telefoonnummer. Die mogen wel geen advies hebben in een zaak die betwist wordt maar je ZOU toch als burger in dit land op enige rechtzekerheid moeten kunnen terugvallen (spijtig genoeg is dit een retorische vraag zoals je zal ondervinden)?

Voorzie je maar van de nodige info om naar de beslagrechter te stappen. Laat je in dat geval hier iets weten hoe dat afliep?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#29 , 22 dec 2013 15:08

De mogelijkheid van je gegevens af te drukken via "myminfin.be" lijkt mij het taalprobleem te zullen oplossen omdat je daar de taal kan wijzigen in frans.

Hopelijk wordt het daarmee opgelost (spijtig genoeg 'hopelijk' want waar je in dit land mee geconfronteerd wordt als burger dat overstijgt de abnormaliteit).

roharro
Topic Starter

#30 , 22 dec 2013 18:33

De mogelijkheid van je gegevens af te drukken via "myminfin.be" lijkt mij het taalprobleem te zullen oplossen omdat je daar de taal kan wijzigen in frans.

Hopelijk wordt het daarmee opgelost (spijtig genoeg 'hopelijk' want waar je in dit land mee geconfronteerd wordt als burger dat overstijgt de abnormaliteit).
Ik veronderstel dat het toch wel zal opgelost zijn : ik heb een gedetailleerd antwoord/protest gestuurd waarin hun vergissing van A tot Z wordt uitgelegd in de taal van Molière.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”