Werken op zelfstandige basis

Marteke
Topic Starter

Werken op zelfstandige basis

#1 , 31 dec 2013 13:50

Gegroet medeforummers.
Effe een situatie schets.
Ik ben gehuwd huismoeder en heb geen inkomsten (werk niet)
Mijn man is op 'rustpensioen' (hij is 46j jong) en heeft dus een minimum uitkering.
Man heeft dus mij zogezegd ten laste en de kinderen (krijg kindergeld)

Nu wil ik als sms operator voor een bedrijf werken welmiswaar op zelfstandige basis.
Wat ik ermee denkt te verdienen, of wil verdienen is een 500 Euro per maand, meer zal het niet zijn.
Nu mijn vraag is...dat werken op zelfstandige basis, maakt dat mij een zelfstandige, of gewoon een arbeider die zijn eigen uren maakt voor de fiscus?
Ik wil al mijn inkomsten mooi aangeven maar wil wel weten of ik niet voor niks werk, en of ik mij moet inschrijven met al de poespas wat erbij hoort als zelfstandige?
Ik dacht dat ik al mijn inkomsten gewoon moest aangeven op mijn belastingsbrief onder de noemer "personenbelasting" om in regel te zijn en meer niet, is dat correct?
Alle info is welkom.
Woon in België.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2013 15:16

Ik dacht dat ik al mijn inkomsten gewoon moest aangeven op mijn belastingbrief onder de noemer "personenbelasting" om in regel te zijn en meer niet, is dat correct?

Was het maar zo simpel !

Je zal je moeten aansluiten aan een sociale kas, op je winst zal je sociale bijdragen moeten betalen en dit is iets meer dan 22% op het geen er thans overschiet betaal je nog eens je belastingen, dus tussen de 50 en 40% heb je over eind het jaar !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 31 dec 2013 15:18

Als u op zelfstandige basis gaat werken, moet u een btw-nummer aanvragen. Op basis van uw vermoedelijke winst zal u waarschijnlijk ook btw-aangiftes moeten indienen en een boekhouding beginnen.

Als u echt maar voor één bedrijf gaat werken, is loondienst misschien een gemakkelijkere optie dan (schijn?)zelfstandigheid.

Reclame

Marteke
Topic Starter

#4 , 31 dec 2013 15:41

Ik meen links en rechts te lezen dat wat ik wil doen niet onder het statuut van zelfstandige valt.
Omdat ik voor een werkgever ga werken, dus geen eigen baas bent want ik moet volgens zijn normen en waarden mijn job doen. (alleen kies ikzelf mijn uren en dagen, das het enige)
Hij kan me ook ten allen tijde ontslagen (contract stoppen) als ik niet voldoe.
Moest ik onder zulke voorwaarden het zelfstandigen statuut aanvragen, bestaat de kans dat men gaat zeggen dat dit een schijnzelfstandige is.
Niet?

denlowie

#5 , 31 dec 2013 15:54

Dus u opdracht gever betaald voor u sociale wetten zoals voor zijn vast personeel, je gaat dan ook verlofgeld krijgen ?
Hoe je je opdracht gever je dan vergoeden per stuk of per maand of per uur

Stukwerk is in België bijna totaal verboden, men betaald per uur( of maand) en men krijgt op de verkoop een bonus, maar het loon zonder bonus moet tenminste het minimum loon zijn.

LeenW

#6 , 31 dec 2013 15:57

In de telecomsector komen die constructies wel vaker voor, maar toch mee oppassen zou ik zo zeggen.

Marteke
Topic Starter

#7 , 31 dec 2013 15:58

Ik word betaald per beantwoord sms.
Wil zeggen dat ik tussen de 0.11 en 0.15 Eurocent per sms krijg.
Hoe meer smsjes, hoe meer ik verdien.
Dat is het werk SMS CHAT Operator

Marteke
Topic Starter

#8 , 31 dec 2013 15:59

In de telecomsector komen die constructies wel vaker voor, maar toch mee oppassen zou ik zo zeggen.
Vandaar mijn vraagjes. :)

denlowie

#9 , 31 dec 2013 16:12

Dit is dan zo iets

http://extra-geld-verdienen.plazilla.co ... t-operator

Dit ruikt toch zeer sterk naar zelfstandigheid !

Marteke
Topic Starter

#10 , 31 dec 2013 16:19

Het is idd zoals je link het beschrijft.

mikevanantwerpen

#11 , 06 jan 2014 09:06

Je dient een BTW (ondernemingsnummer) aan te schaffen. Google even 'ondernemingsloket + de stad waar je woont'. Je wordt dus echt wel zelfstandige met alle voordelen en nadelen die hieraan verbonden zijn.

Overweeg je thuiswerk op zelfstandige basis of zoek je een bijverdienste, informeer je dan grondig over het zelfstandige statuut en de mogelijkheden.

Je verdient als chatoperator maar als je echt vingervlug met de computer bent. Anders is het de moeite niet waard te beginnen.

Veel succes.

Marteke
Topic Starter

#12 , 06 jan 2014 15:22

Allen bedankt voor de raad en tips.
Ik ga deze kelk aan mij laten voorbij gaan en op zoek naar een andere job moeten gaan.

Groetjes.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”