Wettelijk samenwonend verkeerd ingevuld door gemeente

xavierv
Topic Starter

Wettelijk samenwonend verkeerd ingevuld door gemeente

#1 , 10 jan 2014 09:33

Hallo,

In augustus 2011 ben ik met mijn vriending gaan samenwonen en hebben we ons als wettelijk samenwonend aangegeven bij de gemeente. Blijkbaar is er toen een fout gebeurd door de funcionaris, want hij heeft ons als feitelijk samenwonend verklaard (volgens de kruispuntbank is dat zo ingegeven).
Toen we vorig jaar een huis kochtten hebben we dit dan rechtgezet op de gemeente (we wisten niet dat we niet wettelijk samenwonend waren tot dan).
Ondertussen hadden we wel beide op ons werk sinds augustus 2011 aangegeven wettelijk samen te wonen. Worden we dan niet wat meer belast op ons loon?

Op de belastingsaangifte had we beide al aangegeven wettlijk samenwonend te zijn, en kregen we beide veel terug van de belastingen (mede door het huwelijksquotiënt). Dit blijkt nu wel te zijn gevallen omdat een functionaris 2 1/2jaar geleden een fout heefyt gemaakt. We lopen zo ongeveer 8000€ mis dit jaar aan terugbetalig, wat toch een significant bedrag is. Het probleem is dat het nergens vermeld staat dat we in augustus 2011 wettlijk wilden samenwonen, maar waar ligt het voordeel om je te gaan inschrijven als feitelijk samenwonend?

Kan ik hier iets aan doen? Sinds augustus 2011 gaat er meer af van onze beide lonen omdat we ons als wettlijk samenwonend hadden ingegeven, maar we krijgen er niets van terug van de belastingen, dus heb ik het gevoel dat ik hiervoor tweemaal betaal.

Alvast bedankt voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jan 2014 12:42

Het noteren van een feitelijke samenwoning bestaat volgens mij niet. Het is een gewone domiciliering van twee personen op één adres.
Hebben jullie wel de nodige formliteiten verricht om wetteljk samen te wonen? Ik vermoed van niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 12 jan 2014 08:41

“Art.1476. § 1. Een verklaring van wettelijke samenwoning wordt afgelegd door middel van een geschrift dat tegen ontvangstbewijs wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeenschappelijke woonplaats....”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”