Huwelijkscoëfficiënt

bartmess
Topic Starter

Huwelijkscoëfficiënt

#1 , 31 dec 2013 19:33

Beste,

Ben nieuw op dit forum en had toch een vraagje i.v.m. mijn wedde en de huwelijkscoëfficiënt.

Ik werk als vastbenoemd leerkracht nu een 13 jaar in het secundair onderwijs en ons buitenlands huwelijk werd begin december 2013 overgeschreven in de gemeente in België. Hierop stond vermeld dat we gehuwd zijn in België sinds 7 november (de dag dat mijn vrouw in België aankwam met haar visum "gezinshereniging". Vervolgens met het attest van gezinssamenstelling naar mijn werkgever gestapt en dit werd midden december ook aangepast. Mijn vrouw werkt niet. Eerst een intensieve taalcursus... dit lijkt ons evidenter.

Ik heb een brutowedde van 3.176,65 euro waarvan ik nu een 2.001,36 euro netto op mijn rekening gestort krijg. Hoe zit dit nu met die huwelijkscoëfficiënt? Verhoogt mijn netto-inkomen nu vanaf januari? Krijg ik teruggestort van de belastingen eind 2014? Graag wat duidelijkheid en liefst iets concreets.

Alvast bedankt voor eventuele feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jan 2014 14:11

Voor uw volgende belastingbrief dient u aan te duiden dat u in 2013 gehuwd bent en dat uw echtgenote geen eigen inkomsten had. Dat levert u een kleine belastingvermindering op bij de afrekening.
Voor uw loon vanaf januari wordt rekening gehouden met het huwelijkscoëfficiënt. Dat bedraagt voor dit jaar 10.200 €. Dit bedrag wordt maximaal toegekend aan uw echtgenote en heeft een eigen fiscale behandeling , met vrijstellingen en derg. Dat gaat u bij uw loonafrekening zien , omdat uw voorheffing zo'n 300 € minder zal bedragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bartmess
Topic Starter

#3 , 15 jan 2014 11:05

stand van zaken: Mijn netto-wedde is inderdaad met 243 euro gestegen door die toepassing van de huwelijkscoëfficiënt. Als ik het goed begrepen heb, volgt er dus nog een finale afrekening bij de afrekening van de belastingen eind dit jaar? Enig idee aan welk bedrag wij ons mogen verwachten? Huwelijk werd overgeschreven in november 2013.

Mvg en bedankt voor accurate feedback.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”