Mijn gemeente stuurt mij een factuur “retributie bouwwerf / inname openbare weg“.
Dit tengevolge mijn aanvraag tot het plaatsen van een stelling, daklift en bouwmateriaal door de aannemer van mijn dakwerken, op het voetpad en parkeerplaats vóór mijn woning.
In het gemeentelijk reglement vind ik hierover het volgende :
zie link :
http://www.liedekerke.be/content/collec ... ?ID=71#731" onclick="window.open(this.href);return false;
“
Retributiereglement bouwwerf op de openbare weg.
Door het gemeentebestuur wordt een retributie geheven op het tijdelijk in gebruik nemen van de openbare weg voor het plaatsen van bouwmaterialen, hijstoestellen, stellingen, en andere voorwerpen ter gelegenheid van bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is:
· voor de inname van het trottoir: € 10 per kalenderdag
· voor de inname van een parkeervak: € 10 per kalenderdag
· voor de inname van de rijweg: € 15 per kalenderdag
Voor de inname van het trottoir is geen retributie verschuldigd gedurende de eerste dertig kalenderdagen.”
Volgens dit reglement is er een retributie verschuldigd voor “
bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is”.
Volgens mijn opzoekingen is er geen stedenbouwkundige vergunning nodig omdat er geen wijzigingen aan de woning gebeuren, behalve het vervangen van de oude dakpannen door nieuwe.
Kan ik daaruit besluiten dat deze retributie-factuur mij ten onrechte werd toegestuurd en mag ik deze dus betwisten ?
Dank en mvg.