ven.b: verlies 'ten laste nemen'

polk
Topic Starter

ven.b: verlies 'ten laste nemen'

#1 , 05 feb 2014 10:06

Situatie: een bvba die voorbije jaren verlies heeft opgebouwd (laat ons stellen: 10.000).

De rekening-courant van de zaakvoerder vertoont een creditsaldo.

De bvba kan volgende boeking doen:

4.. R/C zaakvoerder 10.000
@ 14 Overgedragen verlies 10.000

Op die manier neemt de zaakvoeder het verlies in zekere zin 'ten laste', want de schuld van de vennootschap tegenover hem daalt. Aangezien het niet om de storting van een werkelijk bedrag gaan, is dit verlies echter niet aftrekbaar in de personenbelasting van de zaakvoerder.

Maar mijn vraag gaat over de vennootschapsbelasting: hoe dient bovenstaande situatie aangegeven te worden in de venn.b aangifte?

Stel dat de vennootschap in het jaar zelf nog 5.000 extra verlies maakt, hoe evolueren de reserves dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Topic Starter

#2 , 05 feb 2014 10:58

De kern van mijn vraag is eigelijk: is dit een 'opbrengst' voor de vennootschap en dus belastbaar?

- indien ja:

Begintoestand reserves: -10.000
Eindtoestand reserves: -5.000

In dit geval wordt de vennootschap op 5.000 belast (10.000 'opbrengst' - 5.000 verlies van het boekjaar)

- indien nee:

Begintoestand reserves: -10.000
Aanpassing in meer begintoestand: 10.000 (mag dit?)
Eindtoestand: -5.000

De vennootschap wordt maw niet belast op de 'tenlasteneming'

Iemand enig idee welke van de 2 mogelijkheden de juiste is, of is er nog een derde mogelijkheid die ik over het hoofd zie???

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”