Beroepsaansprakelijkheid Fiscalist

ConcB
Topic Starter

Beroepsaansprakelijkheid Fiscalist

#1 , 10 mar 2014 20:12

Hallo,

Na een detachering in Nederland en de weigering van mijn werkgever om een fiscalist in te schakelen.
Heb om mijn fiscaliteit te waarborgen uiteindelijk zelf een fiscalist ingehuurd om mijn belastingsaangifte te doen.

Deze fiscalist heeft een aangifte gedaan waarbij ik geld van de belastingen zou terug krijgen.
Nu blijkt op mijn aanslagbiljet dat ik geld moet terugbetalen.

Ik heb mijn fiscalist hierover aangesproken en hij vroeg me om het aanslagbiljet in te kijken.

Hierna heeft hij vermeld dat dit niet klopte en een factuur verzonden voor nazicht.
Er was nooit over geld gesproken.

Verder stelt hij voor om tegen betaling een bezwaarschrift te maken.

Na protesteren van de factuur en een officiële ingebreke stelling.
Dreigt de fiscalist met een schade vergoeding voor het niet verlenen van een volmacht met verwijzing naar zijn algemene voorwaarden.

Tot zover ik weet heb ik geen overeenkomst meer met deze fiscalist.

Wat kan er gedaan worden zodat de fiscalist deze situatie kosteloos rechtzet.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mar 2014 20:18

Waarom moeten fiscalisten gratis werken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ConcB
Topic Starter

#3 , 10 mar 2014 20:29

Een fiscalist moet niet gratis werken, maar hij moet wel leveren waarvoor hij betaald wordt.
Als hij als resultaat een teruggave overeenkomt en ik betaal de prijs daarvoor en uiteindelijk moet ik betalen aan de belastingen dan is er volgens mij iets verkeerd gelopen.

Reclame

LeenW

#4 , 10 mar 2014 20:36

Dat is niet noodzakelijk de fout van de boekhouder. Geschillen met de fiscus zijn niet abnormaal en eindigen niet automatisch in uw nadeel.

Uiteindelijk blijft u ook zelf verantwoordelijk. Als uw dossier niet klopte, had u hem dat moeten melden.

ConcB
Topic Starter

#5 , 10 mar 2014 21:14

In dit geval betreft het een betwisting wegens vrijstelling van een vrijgesteld deel van buitenlandse belasting.
Meer bepaald of er 183 dagen moest gewerkt worden voor er belasting moest betaald worden in Nederland of niet.
Volgens de fiscalist is dit een fout van de belastingsdienst. Volgens de belastingsdienst is dit geen fout.
Het project betrefte een outsourcing van een Beligische leverancier naar een Belgische leverancier met een outsourcing naar een Nederlandse vennootschap.

jefke007

#6 , 11 mar 2014 07:49

Dan zou je ook elke advocaat die een ( fiscale ) zaak verliest niet moeten betalen ?

Dergelijke praktijken zijn ( no cure no pay ) zijn zelfs in belgie verboden, in het buitenland kan dit soms wel

De fiscus betwist zoveel, dan is het wel makkelijk de schuld op de fiscalist te schuiven.
Een fiscalist kan het ook zo invullen dat je praktisch nooit een betwisting met de fiscus hebt, maar dan betaal je de fiscus wel een veelvoud van zijn ereloon aan de extra belastingen die je moet betalen.

LeenW

#7 , 11 mar 2014 09:02

En bent uzelf akkoord met de interpretatie van de fiscalist of met die van de Administratie?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2014 10:28

De gegeven informatie laat niet toe te beoordelen of de fiscalist een fout gemaakt heeft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”