Kan ik factureren aan een vzw waar ik bestuurder ben?

gallardo
Topic Starter

Kan ik factureren aan een vzw waar ik bestuurder ben?

#1 , 09 apr 2014 00:49

Ik ben zelfstandige. Tevens ben ik bestuurder van een vzw. De vzw betaalt geen belastingen maar heeft wel een kwartaal aangifte van de btw.

Vermits ik nogal wat tijd steek in de vzw vroeg ik mij af of ik prestaties die ik lever voor de vzw, als zelfstandige kan factureren aan de vzw?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 10 apr 2014 05:52

U kan als bestuurder niet op de loonlijst van de vzw staan, dus ik twijfel dat u als zelfstandige kan factureren voor prestaties in de vzw.

Dit zou wel een zeer eenvoudige omzeiling zijn van de bestaande wetgeving!

dako

#3 , 10 apr 2014 14:19

Een bestuurder is in principe steeds een zelfstandige activiteit, bij elke ondernemingsvorm, en kan dus in principe nooit op de loonlijst staan. Dit wil niet zeggen dat bestuurders geen bezoldiging uit de vzw kunnen krijgen als de raad van bestuur dit goedkeurt. Er zijn talloze (grotere) vzw's waar de bestuurders een vergoeding uit ontvangen, wat perfect in orde is/kan zijn.

Je kan ook perfect je diensten factureren die je als zelfstandige doet aan een vzw waar je bestuurder van bent.
Deze inkomsten zullen belastbaar zijn in je zelfstandige activiteit. Wel opletten dat deze vallen binnen je kbo inschrijving van je activiteit

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”