Hoofdberoep in Nederland en bijberoep in België?

Duffy2
Topic Starter

Hoofdberoep in Nederland en bijberoep in België?

#1 , 22 apr 2014 12:15

Ik ben momenteel voltijds zelfstandige als eenmanszaak. Vanaf mei ga ik voltijds in Nederland werken in loondienst (40 uren week) en ga er ook (al dan niet tijdelijk) gaan wonen. Ik begin met 6 maanden ginds, daarna zien we wel verder.

Nu zou ik mijn zelfstandige activiteiten hier graag als bijberoep verder willen zetten en dat ook liefst in België houden. Hier heb ik toch al wat naam opgebouwd en zitten ook mijn klanten, dus lijkt me dat logisch.

De vraag is wat ik hiervoor het beste kan doen? Volgens een bron zou ik wellicht een sociaal statuut in NL moeten aanvragen en daar dan ook al mijn bijdragen leveren, maar in dat geval heb ik dan wellicht niks meer in België staan en word ik hier dan in feite een beetje "gedumpt" als ondernemer, wat mij dan toch raar lijkt.

Ik wil ook niet te hard van stapel lopen en alles zomaar wijzigen, omdat ik nu nog geen zicht heb hoe lang mijn Nederlands avontuur zal gaan duren. Als ik daar op langere termijn zou blijven, dan uiteraard wel, maar ik kan even goed over een halfjaar al terug zijn en dan zou ik het weer moeten omgooien.

Ik vermoed dus dat er wel andere oplossingen zijn voor zo'n bijberoep? Iemand die hier meer over weet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 apr 2014 13:38

Als u in België woont en hier uw activiteit doet, blijft u zowizo hier geregistreerd als ondernemer. Uw activiteit in loondienst staat daar los van.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”