detail 40 dagen regel woon-werk verkeer

X men
Topic Starter

detail 40 dagen regel woon-werk verkeer

#1 , 02 mei 2014 09:59

Goeiedag, Ik heb een vraagje met betrekking tot de fiscale regel die stelt dat als je meer dan 40 dagen per jaar van je woonplaats naar je plaats van tewerkstelling gaat, deze verplaatsingen als zijnde woon-werk moeten bekeken worden, en dus fiscaal gelijk zijn aan privé gebruik.

Situatie : nieuw op te richten management vennootschap op mijn domicilie. Samenwerkingsovereenkomst (zelfstandig statuut) mede-zaakvoerder/commercieel medewerker van een verzekeringskantoor gelegen op 12 kilometer. De activiteit zal van die aard zijn dat er deels werk op kantoor is en ook veel werk op de baan. Aankoop van een pick-up (fiscaal dus een 'echte' lichte vrachtwagen) die gemengd gebruik zal hebben. Mijn eerste schatting is 20% privé gebruik, ik heb jaren ervaring met het bijhouden van een gedetailleerd rittenboekje vanuit mijn vroegere functie en plan dit ook in de nu op te starten activiteit te doen om bij gebeurlijke betwisting door de fiscus v/h privé gebruik de details te kunnen aantonen en bewijzen.

In een nota van de hand van Roger Lassaux (iec-iab) met de titel : Mobiliteit : 10 praktische vragen, evenveel antwoorden... lees ik de volgende definitie voor het begrip 'Beroepsmatige verplaatsingen' :

Alle in België of in het buitenland beroepsmatig afgelegde afstanden, behalve deze afgelegd tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling, alsook de trajecten die een belastingplichtige met zijn eigen voertuig aflegt wanneer hij zich vanuit zijn woonplaats rechtstreeks naar een klant begeeft zonder zijn kantoor of de zetel van de vennootschap die hem tewerkstelt aan te doen.

Gezien de job een quasi volledige eigen werkplanning behelst kan ik zeer eenvoudig regelen dat ik in de grote meerderheid van de dagen van thuis uit (woonplaats, die ook de maatschappelijke zetel van mijn op te richten vennootschap zal worden) eerst naar één of twee klanten ga en dan pas naar kantoor. Gedetailleerd te noteren in het rittenboek.

Mijn vraag waar ik mee zit ivm de 40 dagen regel :
Als nu uit dit rittenboek op te maken valt dat ik bv maximum 30 dagen vanuit mijn woonplaats rechtstreeks naar de gebruikelijke plaats van tewerkstelling (het 12 kilometer verder gelegen kantoor) ben gereden, en op andere dagen steeds maar nadat er klantenbezoeken zijn geweest : moet ik dan slechts van deze 30 specifieke dagen het traject thuis ==> naar kantoor en terug in rekening nemen als woon-werkverkeer en dit samentellen bij de 'echte' privé kilometers ?

Dank bij voorbaat voor alle hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 mei 2014 10:38

Als zelfstandige is je plaats van tewerkstelling thuis (je maatschappelijke zetel).

X men
Topic Starter

#3 , 02 mei 2014 12:44

Was het maar zo eenvoudig... Mijn Mgt vennootschap zal idd als maatschappelijke zetel mijn domicilie zijn, dus het klopt : géén woon-werkverkeer. Ik ga dat trouwens heel expliciet in de samenwerkingsovereenkomst met het kantoor stipuleren. Het is echter een realiteit dat er ook veel dagen zullen zijn dat er soms korte en soms langere periodes op kantoor zullen zijn. Denk aan meetings, werkoverleg, planning, offertes laten opmaken e.d.

Ik weet ondertussen dat de fiscus de definitie 'plaats van tewerkstelling' een zeeer brede interpretatie geeft. Bv : een topklant waar je wekelijks even langsgaat : meer dan 40 keer per jaar dus een plaats van tewerkstelling... :(
Ik vernam ook (maar kon er geen teksten over terugvinden) dat de fiscus zo streng interpreteert dat een buitendienst medewerker die al was het maar over de middag een uurtje op kantoor komt om offertes e.d. door te nemen AL deze dagen dient mee te nemen in de berekeningsbasis van deze fameuze 40 dagen. Of dit juist is heb ik echter nergens kunnen terugvinden.

Reclame

Sirkii

#4 , 03 mei 2014 20:34

Fiscaliteit aftrekmogelijkheden wagen op de zaak wordt met de dag onontkluwbaarder. Die 40-dagen regel is er dus nu blijkbaar ook voor zelfstandigen ;-( : Bekijk eens of je toch niet beter de wagen privé houdt en kilometervergoeding (voor werk-werk) en forfait van 15 cent (voor thuis-zetel) als onkostennota's inbrengt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”