Verkeerde info op 281.10

jeroen911
Topic Starter

Verkeerde info op 281.10

#1 , 06 mei 2014 23:02

Hallo,

Ik ben gescheiden sinds 2010; ik kreeg deze maand mijn 281.10 formulier en zag daar op staan:
Burgerlijke stand: Getrouwd
Naam echtgenote: Mijn ex haar naam
Gezinstoestand - echtgenote: 01
Kinderen ten laste: 02

Nu heb ik eens gecontroleerd op mijn andere 281.10 van de vorige jaren en daar staat dat ook op.

Nochtans heb ik dit gemeld aan HR, toen we gescheiden waren en staat er op mijn maandelijkse loonfiche:
Echtgenote: 0
Kinderen: 2

Dus op mijn maandelijkse loonfiche lijkt dat wel in orde te zijn.
Wij doen aan co-ouderschap (om de week wisselen) en ik ben alleenstaande/niet samenwonend.
Op mijn belastings-fiche heb ik altijd ingevuld 'uit de echt gescheiden' dus daar is het ook in orde.

Nu vraag ik mij af wat dit voor gevolgen kan/zal hebben; vooraleer ik dat ga melden aan HR.

Ik snap niet dat ik dit niet eerder gezien heb; maar met al die digitaliseren controleer ik mijn documenten eerlijk gezegd minder want ik 'veronderstel' blijkbaar dat dat juist is; en het geld komt op de rekening dus alles in orde niet???? En met dat de loongegevens automatisch in taxonweb komen, controleerde ik dus enkel snel de veldjes maar niet alle details. :-(

Vriendelijke groeten,
Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 07 mei 2014 10:11

De informatie kinderen ten laste/gehuwd/... op de loonfiche/281.10 is enkel van belang voor de tabellen van de bedrijfsvoorheffing (hoeveel BV men inhoud op je loon).

Waarschijnlijk is dit elke maand wel correct berekend, aangezien het op de loonsafrekeningen correct staat, maar niet op de fiche. Best wel even bij HR melden om dit te corrigeren.

Mocht het elke maand toch foutief berekend zijn dan "corrigeert" zich dit automatisch bij de belastingaangifte ( hoog(er) te betalen saldo)

Gewoon in je aangifte de correcte gezinstoestand(gescheiden/kinderen) aangeven, men zal enkel hier rekening mee houden.

jeroen911
Topic Starter

#3 , 07 mei 2014 21:13

Bedankt voor de info!
Ik heb het vandaag gemeld en ze gingen het corrigeren; ze kunnen enkel maar vanaf Januari 2014 omdat de voorgaande jaren afgesloten zijn.
En ik heb mijn belastingformulier ook altijd correct ingevuld.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”