Renting VS Financiering

Pieter-JanH
Topic Starter

Renting VS Financiering

#1 , 17 sep 2014 20:41

Hallo,

We willen een bedrijfswagen kopen voor een eenmanszaak.

Wat is fiscaal en naar BTW toe het voordeligst bij een eenmanszaak, want ik hoor van verschillende garage's verschillende dingen. En op den duur weet je het niet meer. Het is een beginnende zaak, dus wat de inkomsten zijn, zijn moeilijk in te schatten. Ik had graag willen weten wat waar en wanneer kan ingebracht worden.

Bedankt voor uw tijd.

Met Vriendelijke Groeten
Pieter-Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 17 sep 2014 21:32

Wat fiscaal het voordeligst is, hangt af van uw cijfers. die kennen we niet dus kunnen we daar niets over zeggen.
Je kan de wagen aankopen via financiering. Op dat ogenblik betaal je de aankoopsom + BTW. 50 % van de betaalde BTW van gerecupereerd worden. De wagen zal als een investeringsgoed afgeschreven worden. Volgens de boekhoudwetgeving over 5 jaar. Maar belasting kan die termijn eventueel verlegen als het aantal afgelegde kms laat voorzien dat de wagen langer dan 5 jaar gebruikt zal worden.
Een leasing heeft dat verschil dat het voertuig eigendom blijft van de leasingmaatschappij. U betaalt maandelijks een leasingbedrag + BTWop de factuur. U hoeft hier dus de factuur niet voor te financieren. Als u de wagen na bvb 2 jaar total loss rijdt heeft u ook maar een deel van de btw kwijt (24 maand) Er is een aankoopoptie op het einde van de leasing, max 15 %. Ook in dit geval wordt de wagen als investeringsgoed afgeschreven over 5 jaar of langer. Een renting heeft een aankoopoptie van doorgaans 16 % en het verschil is dat de wagen dan niet afgeschreven wordt, maar dat de facturen in kosten gaan als huur. Voordeel hier kan zijn dat je de investering bvb op 3 of 4 jaar terugbetaalt en dus eigenlijk de kosten van de wagen versneld in kosten kan brengen. Daardoor kan je bvb belastbare basis verlagen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Pieter-JanH
Topic Starter

#3 , 17 sep 2014 22:02

Wat fiscaal het voordeligst is, hangt af van uw cijfers. die kennen we niet dus kunnen we daar niets over zeggen.
Je kan de wagen aankopen via financiering. Op dat ogenblik betaal je de aankoopsom + BTW. 50 % van de betaalde BTW van gerecupereerd worden. De wagen zal als een investeringsgoed afgeschreven worden. Volgens de boekhoudwetgeving over 5 jaar. Maar belasting kan die termijn eventueel verlegen als het aantal afgelegde kms laat voorzien dat de wagen langer dan 5 jaar gebruikt zal worden.
Een leasing heeft dat verschil dat het voertuig eigendom blijft van de leasingmaatschappij. U betaalt maandelijks een leasingbedrag + BTWop de factuur. U hoeft hier dus de factuur niet voor te financieren. Als u de wagen na bvb 2 jaar total loss rijdt heeft u ook maar een deel van de btw kwijt (24 maand) Er is een aankoopoptie op het einde van de leasing, max 15 %. Ook in dit geval wordt de wagen als investeringsgoed afgeschreven over 5 jaar of langer. Een renting heeft een aankoopoptie van doorgaans 16 % en het verschil is dat de wagen dan niet afgeschreven wordt, maar dat de facturen in kosten gaan als huur. Voordeel hier kan zijn dat je de investering bvb op 3 of 4 jaar terugbetaalt en dus eigenlijk de kosten van de wagen versneld in kosten kan brengen. Daardoor kan je bvb belastbare basis verlagen.
Oke, bedankt voor je antwoord. Het is moeilijk te zeggen wat de inkomsten gaan zijn, maar in de veronderstelling laag, het is een bijberoep. We hopen stiekem op 1000€ per maand, dan lijkt leasing een betere optie te zijn? Als ik het goed begrijp, verlaagd renting enkel de belastbare basis, maar zal geen rechtstreekse terugbetaling tot gevolg hebben?

Dus ff kort:
ik leas en betaal 300€/maand af (excl BTW), ik kan dus op het einde van het kwartaal 50% van 189€ ingeven in de BTW aangifte? De wagen is trouwens een cammionnette, is het percentage dan niet hoger? Op jaarbasis heb ik dus 3600€ afbetaald, die kan ik toch ook inbrengen als onkosten, voor 100% dan of gelden hier ook nog reductiefactoren?, ik herinner mij iets van 75%? (wederom zoals voorgaande opmerking, het is een cammionnette en we hebben nog een tweede personen voertuig prive)
ik rent (ook op 5 jaar) en betaal 300€/maand af (excl BTW), ik kan dus op het einde van het kwartaal 100% van 189€ ingeven in de BTW aangifte? Op jaarbasis heb ik 3600€ afbetaald en deze mag ik ook 100% inbrengen dan?

bedankt voor de tijd

Met vriendelijke groeten
Pieter-Jan

Reclame

LeenW

#4 , 18 sep 2014 00:02

Cammionette (ingeschreven als lichte vracht) is 85% aftrekbaar voor de btw bij overwegend beroepsmatig gebruik, zelfs 100% als je dat kunt bewijzen. Maar met slechts 1 andere wagen voor uw vrouw en u, gaat 100% moeilijk te verantwoorden zijn.

dako

#5 , 18 sep 2014 11:42

Er is een verschil tussen BTW en belastingaftrek.

BTW: je mag de btw aftrekken in verhouding tot het werkelijk % beroepsgebruik, dit is zo voor alle goederen die gemengd gebruikt worden. Voor een personenwagen is deze aftrek echter beperkt tot max 50%. Voor een lichte vracht/... kan dit gaan tot 100% als je kan aantonen(vb door al je ritten op te schrijven) dat deze UITSLUITEND voor beroepsgebruik dient. Indien hij OVERWEGEND gebruikt word voor beroepsdoeleindenkan je opteren voor een forfait van 85% btw aftrek, of je werkelijk % beroepsgebruik bepalen (op basis van rittenadministratie(meer administratie) kan dit vb ook 95% zijn)
Gebruik je hem niet overwegend voor beroepsgebruik kan je ofwel opteren voor een forfait van 35%, of ook weer je werkelijk gebruik.

Belastingen: slecht aftrekbaar in verhouding tot het beroepsgebruik. Kan perfect zijn dat je overdag gaat werken met de fiets en in je bijberoep je lichte vracht gebruikt als koerier en dan kan dit 100% zijn. Gebruik je deze lichte vracht om mee naar je fulltime werk te rijden, in het weekend in te slapen als je gaat vissen, en ontwerp je in bijberoep websites waardbij je deze licht vracht enkel eens gebruikt om postzegels te gaan halen om je facturen te versturen zal van deze kosten slecht een heel klein % aftrekbaar zijn (5-10%) Dus dit is allemaal afhankelijk van jouw concrete situatie.

En om een volledige berekening te maken moet je vele meer gegevens hebben, leasing/renting is ook niet gratis, dus was is hiervan de kost? Moet je bij aankoop gaan lenen of kan je het zelf betalen,... Bovenstaande % blijven ongewijzigd, of dit nu renting/leasing/aankoop is.

Basic vb, wagen 20.000€, je hebt dat geld op je rekening, rente spaarrek =0% bijna momenteel, en voor je renting betaal je vb 1000€ extra kosten/jaar tov kopen. Kan je beter kopen, je "bespaard" 1000€ kosten=> +1000€ winst, neem 500€ na belastingen/soc bijdragen.
Of je hebt dit geld, maar belegd aan 4%netto , je krijgt hierop dus 800€ rente/jaar, kosten van je renting zijn vb maar 500, kan je beter renting nemen
en zo zijn er vele mogelijkheden...

Verder zou ik me wel goed "voorbereiden" en o.a. een goed beeld proberen te vormen van je inkomsten. "we hopen stiekem op 1000€/mnd" lijkt mij niet echt "voorbereid". In functie van je "goed geraamde" inkomsten moet je dan eerst eens kijken welke kosten noodzakelijk zijn of het rendabel is met deze kosten, of je vb de opstartperiode kan overbruggen, of er kredieten nodig zijn,... Je wil niet weten hoeveel er zo al in de problemen gekomen zijn zonder goede voorbereiding, of door de mentaliteit "ik ben zelfstandige, nu is het eerste wat ik doe een auto op mijn zelfstandige activiteit kopen". Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat hier ook zo het geval is, maar zorg voor een goede voorbereiding

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”