Mijn vriend is zelfstandig. Bedrijf van vader na 30 j. overgeërfd en 2 later failliet, faillissement in 2012, begin 2014 uitgesproken.
Rekening courant min. € 150.000- een leasingwagen verkocht en niet terug betaald aan de leasingsmaatschappij.
Waar het geld naar toe is gegaan, alcohol en bars.
Uiteindelijk werd hij niet aansprakelijk gesteld voor dit faillissement, vreselijk dat wij hiervoor mogen betalen, maar blijkbaar kan het allemaal.
Hij is vrijwel direct opnieuw begonnen in dezelfde branche, intussen leerde ik hem kennen, wist nergens iets van.
Druppelsgewijs, hoorde ik hier en daar iets, kwam bij verrassingen uit.
In anderhalf jaar tijd, heb ik gezien, dat hij een tv kocht voor in zijn toonzaal, deze staat dus thuis. Zijn huis en zaak liggen een eindje uit elkaar.
Internet, telefoon, gsm van de zaak en van thuis, allemaal de boekhouding in volledig. Auto, lekker een sportuitlaat onderzetten € 2.000,- factuur aub.
6 gsm's op een half jaar, mooi op de zaak, hij werkt als enige.
Kopen we een pc voor thuis, en nog een draadloos klavier, want de 2 vorige waren na 2 weken uit de mode, tablet, printer hier, laptop daar allemaal aan de lopende band voor een mooie prijs op kosten van de zaak. Alles staat overal in het dubbel of nog in karton. Blijkbaar koopverslaafd.
Kan dit allemaal zomaar, toen ik hem er op attendeerde vroeg hij enkel, hoeveel onkosten heb ik al gemaakt? Omdat ik zijn fakturen wat probeer bij te houden.
Blijkbaar maakte hij een rekeningsom over hoeveel belastingsgeld hij kan terugkrijgen.
Graag enige uitleg over mogelijk gevolgen, straffen, risico's.
Mvg,