Onnodige kosten in boekhouding om belasting terug te krijgen

Elene
Topic Starter

Onnodige kosten in boekhouding om belasting terug te krijgen

#1 , 20 sep 2014 22:44

Mijn vriend is zelfstandig. Bedrijf van vader na 30 j. overgeërfd en 2 later failliet, faillissement in 2012, begin 2014 uitgesproken.

Rekening courant min. € 150.000- een leasingwagen verkocht en niet terug betaald aan de leasingsmaatschappij.
Waar het geld naar toe is gegaan, alcohol en bars.

Uiteindelijk werd hij niet aansprakelijk gesteld voor dit faillissement, vreselijk dat wij hiervoor mogen betalen, maar blijkbaar kan het allemaal.

Hij is vrijwel direct opnieuw begonnen in dezelfde branche, intussen leerde ik hem kennen, wist nergens iets van.

Druppelsgewijs, hoorde ik hier en daar iets, kwam bij verrassingen uit.

In anderhalf jaar tijd, heb ik gezien, dat hij een tv kocht voor in zijn toonzaal, deze staat dus thuis. Zijn huis en zaak liggen een eindje uit elkaar.

Internet, telefoon, gsm van de zaak en van thuis, allemaal de boekhouding in volledig. Auto, lekker een sportuitlaat onderzetten € 2.000,- factuur aub.

6 gsm's op een half jaar, mooi op de zaak, hij werkt als enige.

Kopen we een pc voor thuis, en nog een draadloos klavier, want de 2 vorige waren na 2 weken uit de mode, tablet, printer hier, laptop daar allemaal aan de lopende band voor een mooie prijs op kosten van de zaak. Alles staat overal in het dubbel of nog in karton. Blijkbaar koopverslaafd.

Kan dit allemaal zomaar, toen ik hem er op attendeerde vroeg hij enkel, hoeveel onkosten heb ik al gemaakt? Omdat ik zijn fakturen wat probeer bij te houden.

Blijkbaar maakte hij een rekeningsom over hoeveel belastingsgeld hij kan terugkrijgen.

Graag enige uitleg over mogelijk gevolgen, straffen, risico's.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 sep 2014 22:52

Straffen: volledige terugbetaling van de onterecht afgetrokken kosten + minimum 10% boete op het totaal bedrag + interesten. Afhankelijk van zijn verleden kan men misschien zelfs fraude inroepen, waardoor de boete 200% wordt. Met andere woorden, hij betaalt meer dan 3 keer alles terug.

Elene
Topic Starter

#3 , 20 sep 2014 23:12

Bedankt Leen.

Maar is hetgeen wat ik vernoem strafbaar of niet?

En het faillissement is reeds uitgesproken van het vorige bedrijf.

Hoe ga je iets terugbetalen als je geen cent hebt?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2014 08:23

faillissement in 2012, begin 2014 uitgesproken
Leg me eens uit hoe je in 2012 failliet kan gaan die maar in 2012 uitgesproken word???

Je kan nooit belastinggeld terug krijgen als men er geen betaald heeft, want je schreef al eerder dat hij al twee jaar nog geen aangifte heeft gedaan!

Als je dit hier schreef was je soms dronken ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elene
Topic Starter

#5 , 21 sep 2014 19:01

@den Lowie, gelieve je citaat te lezen!
Faillissement in 2012,werd dit jaar,2014 uitgesproken en afgesloten!

Het gaat over een personenbelasting enerzijds die niet wordt aangeven,waar hij niets van terugkrijgt,ook niet moet betalen!

En anderzijds zijn er belastingen die hij wil terugvragen door fraude in zijn boekhouding.

Ik ben zeer duidelijk in mijn bericht en in mijn schrijftaal,gelieve verschillende posts NIET door elkaar te halen.

Ik was zeker niet dronken bij het schrijven van mijn berichten en vraag ook enkel dat mensen reageren die begrijpend kunnen lezen en de situaties niet door elkaar halen.

Nog een prettige dag toegewenst.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2014 19:10

Je schrijft
Faillissement in 2012,werd dit jaar,2014 uitgesproken en afgesloten!
Het moet zijn uitgesproken in 2012 en afgesloten in 2014!!
Het gaat over een personenbelasting enerzijds die niet wordt aangeven,waar hij niets van terugkrijgt,ook niet moet betalen!

En anderzijds zijn er belastingen die hij wil terugvragen door fraude in zijn boekhouding.
Hier klopt het ook niet !

Had hij soms een vennootschap?
want anders klopt dit ook niet, je kan nooit belastingen zelfs met fraude terug vragen als je er geen betaald heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#7 , 21 sep 2014 19:20

Mogelijk verwart TS btw met personenbelasting?

Elene
Topic Starter

#8 , 22 sep 2014 00:43

Dag Leen,

Inderdaad de personenbelasting werd reeds 2 of 3 jaar niet ingevuld terwijl hij wel loon heeft.

De onnodige kosten in zijn boekhouding worden gedaan om btw terug te vorderen uit de bvba.

Dacht dat het duidelijk was omdat ik 2verschillende onderwerpen had geopend.

Hoop dat het duidelijker is nu.

LeenW

#9 , 22 sep 2014 09:25

Even een bekend voorbeeld geven:

http://www.vandaag.be/binnenland/140000 ... rocca.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Elene
Topic Starter

#10 , 22 sep 2014 15:06

Amai dat is de moeite Leen.

Eigenlijk interesseert het me weinig wie wat doet op welke manier.

Maar de man, mijn bijna ex-vriend, heeft op bijna 2 j. me zoveel ellende laten zien, aan mij, zijn moeder, zijn ex, zijn zoon.

Veranderen zal hij nooit, maar terwijl wij moeten inleveren, blijft hij doorgaan met frauderen. Trop is teveel.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”