hypothecaire lening belastingsaftrek 2de woonst

dobbelare
Topic Starter

hypothecaire lening belastingsaftrek 2de woonst

#1 , 03 okt 2014 15:41

Hallo,

Hopelijk kan en wil iemand me helpen met volgende dummy vragen :roll:

Ik vroeg me af hoeveel belastingvermindering ik kan genieten
als ik een 2de of 3de woonst koop via hypothecair krediet om te verhuren.

Via google vindt ik dat er een korf is van 2200 EUR hiervoor die kan ingevuld worden op de belastingfiche,
maar betreft dit dan 2200 EUR voor terugbetaalde intrest of voor terugbetaalde kapitaal + intrest ?

Als ik het correct begrijp kan die korf van 2200 EUR x 2 = 4400 EUR gedaan worden voor mijn vrouw en ik ?

Wijzigt het bedrag van die korf nog naargelang kinderen ten laste ?

Op diverse sites vind ik terug dat er een verschil is voor de eerste 10 jaar van het krediet, op andere sites lijkt
het me dat dit achterhaalde info is, dat dit niet meer van toepassing zou zijn? Hoe zit dit precies ?

Verder is het me niet duidelijk of dit bedrag van 2200 EUR per krediet per woonst is, of in het totaal van meerdere woonsten ?
Ik bedoel, verhoogt die korf voor een 3de woning ?

Mvg Dobbelare D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 okt 2014 20:21

Er is een stomme anomalie in die fiscale aftrek van hypothecaire kredieten. De woonbonus , van toepassing voor eerste en enige woning, wordt/is gewestmaterie. Vanaf 1/1/2015 wordt het maximum in Vlaanderen aan aftrekbedrag verminderd. De fiscale aftrek voor 2e,3e,... woning blijft federaal. Het vorige systeem voor niet enige woning blijft van toepassing. Aftrek intresten to. de aan te geven KI's, aftrek van max. 2200 € in kapitaal per belastingplichtige . Aan te geven in 1358/2358. Belastingvermindering aan gemiddelde tarief. Slechts éénmal van toepassing per belastingplichtige : ofwel woonbonus ofwel belastingvermindering. Dit laatste zonder enige verhoging ongeacht hoeveelste woning.
In het systeem van woonbonus , dus voor enige woning, bestond de korf uit drie delen : basis 2200 , opleg gedurende eerste 10 jaar 690(?), verhoging indien 3 kinderen of meer 80 (?).
Vlaams gewest zou , voor nieuwe dossiers, die 10-jarige verhoging schrappen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dobbelare
Topic Starter

#3 , 04 okt 2014 18:20

Hartelijk dank voor uw uitleg !

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”