Venootschap onder firma ifv verhuurwoonsten

dobbelare
Topic Starter

Venootschap onder firma ifv verhuurwoonsten

#1 , 05 okt 2014 12:29

Hallo,

Graag had ik wat info bekomen omtrent het oprichten en werking van een VOF.
Door de notaris was ik er op aangesproken dat het kan interessant zijn om te werken met een
VOF ipv het kopen en verhuren van woonsten op eigen naam.

Zo heb ik o.m. geen idee wat de oprichtingskosten en de jaarlijkse bijkomende kosten zijn van een VOF.
Koopt de VOF het eigendom zelf van de verkoper of moet het eigendom eerst persoonlijk aangekocht worden
en dan doorverkocht of doorverhuurd worden door de VOF. :roll:

Ik had begrepen dat er vanuit de VOF er een (forfaitair) loon kon uitgegeven worden voor herstellingswerken,
kosten omtrent bouwstoffen fiscaal aftrekbaar zouden zijn en de hypotacaire leningen meer interessant
in belastingsaangifte kan geplaatst worden dan als ik het in eigen naam doe. :roll:

Uiteraard kan ik hier op het forum niet verwachten dat er een volledig model zou geven worden, maar wou
me toch van enkele basis gegevens (oprichtingskosten en is bovenstaande stelling juist?) alvorens ik een
boekhouder ter hand neem.

Alvast dank voor enige antwoorden

Vriendelijk groet

Dobbelare D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2014 16:32

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2529,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2529,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

dobbelare
Topic Starter

#3 , 07 okt 2014 15:16

Franciscus, dank voor uw antwoord.

Echter ik blijf wat hangen met vragen hieromtrent.

Stel dat ik een pand koop om te verhuren, doe ik dan winst om dit via een VOF te doen ?

Pand : lening aan te gaan voor pand incl not.kosten van 165000 EUR op 300maand aan 3% = 779 EUR / maand
Verwachte huuropbrengst 525 EUR / maand.

Ga ik via een VOF winst doen (in de vorm van belastingaftrek) ten opzichte van als ik het op prive naam doe.
Rekening zal gehouden moeten worden op kosten van een VOF voor oa een boekhouder. Wegen deze kosten/loon
op ten opzichte van een eventueel belastingvoordeel ?

Prive heb ik reeds een 2de pand die ik verhuur en waarvoor ik leen , m'n korf voor leningen belastingsaftrek 2de pand voor 2 personen a +- 2200 EUR zit al vol.
Bij een nieuw pand kopen en lenen kan ik privé dus niets extra meer aftrekken.

Kortom, maak ik in deze situatie winst (via belasting) met een VOF (rekening houdend met de gepaarde kosten van oa boekhouder) ?

Vriendelijke groet,

Dobbelare D

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”