Inbreng partner langetermijnsparen

Rolls
Topic Starter

Inbreng partner langetermijnsparen

#1 , 29 okt 2014 10:00

Ik heb sinds enkele jaren een hypothecaire lening gesloten voor de aankoop van een niet eigen en niet enige woning. De bestedingen van de lening komen in aanmerking voor de interestaftrek en de belastingvermindering voor het langetermijnsparen. Ik ben in augustus 2014 nu gehuwd en het huwelijkscontract stipuleert duidelijk dat mijn vrouw nu zowel mede-eigenaar als mede-schuldenaar geworden is van de woning. Dit betekent dat zij dus eveneens kapitaal en intrest kan aftrekken maar ik stel mij nu de vraag of dit reeds kan vanaf de aangifte 2015 (weliswaar beperkt dan enkel voor de maanden september tem december oftwel 1/3 van het jaar). Graag advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 okt 2014 10:42

Heeft u dat als zodanig ook laten aanpassen bij de financiële instelling? U krijgt dan een nieuw 'éénmalig bewijs'. Als u voordien niet wettelijk samenwonend was, krijgen jullie volgend jaar nog aparte aangifteformulieren. Uw vrouw kan dan het eerste jaar een belastingvermindering bekomen. Ik opteer wel voor 50 % van de bedragen van een heel jaar. (Ieder 50 %)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rolls
Topic Starter

#3 , 29 okt 2014 12:40

De aanpassing bij de bank staat eerstdaags gepland. Wat bedoel je precies met éénmalig bewijs ?
Ah interessant... 50% van de bedragen van het ganse jaar voor elkeen zou haalbaar zijn :-)
Dank voor de feedback !

Reclame

wanton

#4 , 29 okt 2014 18:56

Eénmalig bewijs : document van de bank , te overhandigen aan fiscus, waarin bank verklaart dat uw partner voloet aan alle voorwaarden voor de aftrek van de woonbonus
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”