Stopzetting BtW nummer

eefjah
Topic Starter

Stopzetting BtW nummer

#1 , 26 feb 2015 17:50

Hallo allemaal.

Mijn man heeft vorig jaar als zelfstandige gewerkt. Dit 6 maanden in totaal. De boekhouder ( waar we genoeg voor betaalde) zou al het nodige papierwerk doen om alles stop te zetten en af te handelen. In Maart stopte mijn man definitief. Even later volgde de ene na de andere afrekening van de BTW. Ik belde naar het belastingkantoor en daar was nooit doorgegeven dat de BtW nummer niet meer actief was. Dit werd dus door ons zelf gedaan in oktober! We kregen dus betalingen voor de kwartalen die nog actief stonden en een boete voor het te laat af sluiten!? Als het nu ging over 50€, maar de boete bedraagt 300€.

De boekhouder zegt dat hij geen fout heeft begaan, maar dat de fput bij het postkantoor ligt. En daar is dan alles mee klaar? Kan ik hier iets aan doen? Ik bedoel, hij maakte een fout zn wij draaien ervoor op?

Alvast bedankt ..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2015 18:02

Waarom heb je u boekhouder zelf niet gecontroleerd, het is niet omdat je hem genoeg betaald, dat deze brave man geen fouten kan maken ?

Ja de BTW boetes zijn altijd aan de hoge kant, wat je nog kan doen in de plaats van deze te betalen zie ik niet direct zitten, vragen aan de boekhouder om zijn verzekering aan te preken of zelf een brief te schrijven naar de directie van den BTW om kwijtschelding van je boete, wat niet voor de hand ligt !

Ben je al gestopt bij het kbo, heb je al een schrapping bij het ondernemingsloket gedaan ???

Als je dit had gedaan, dan hadden ze voor u de BTW nummer gedeactiveerd( wel betalend) in plaats van dit aan een boekhouder over te laten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 26 feb 2015 18:16

Boete is normaal 100 euro per maand te laat, dus lijkt het mij hier nog mee te vallen?

U bent inderdaad zelf verantwoordelijk voor de boekhouding t.o.v. de staat. U kunt wel aan de Gewestelijk Directeur een boetevermindering vragen.

Reclame

Rene

#4 , 26 feb 2015 18:33

Ik dacht dat de boekhouders ook,sinds jaren, mede verantwoordelijk zijn voor hun daden en/of werk dat ze niet verrichten.
Maar heb je een schriftelijk bewijs dat je vroeg om stopzetting?

Redrum

#5 , 27 feb 2015 09:30

Zie inderdaad zelf dat ook de stopzetting onderneming in de KBO gebeurt, want dat wordt geregeld vergeten met soms vervelende gevolgen.

eefjah
Topic Starter

#6 , 01 mar 2015 17:03

We namen zelf meteen conctact op met xerius. Zij deden hun deel en de test was voor de boekhouder of ons zelf. We hebben een mail waarin de boekhouder zegt dat hij al het nodige zal doen om de btw nummer stop te zetten. In een andere mail staat dan ook dat zij de stopzetting gedaan hebben maar er iets mis ging bij de post. En daarmee was alles gezegd. Sop het maar op mevrouw..

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2015 19:30

Ik vraag me af wat er mis kan gaan bij de post als je een aangetekende zending waar het formulier 604C die je van internet haalt, en invult, in zit, en naar je BTW kantoor verzend.

Mocht dit toch gebeurd zijn dan zou je de boete niet moeten betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”