Welke vennootschap is de beste keuze?

wanawar
Topic Starter

Welke vennootschap is de beste keuze?

#1 , 13 jun 2015 20:09

Hallo

Al enige tijd zit ik met een het idee om een soort van benefiet te organiseren.
Bedoeling van het bedrijf/vereniging/... is om na aftrek van kosten de volledige winst jaarlijks door te storten naar een goed doel. Echter zullen er wel loonkosten betaald moeten worden (dus mensen vast in dienst) en wil ikzelf natuurlijk wel de 'baas' kunnen blijven, dus niet dat ik over vier jaar wordt vervangen zoals in een vereniging.

M.a.w. moet een bedrijf dat geen netto winst maakt belastingen betalen? En welk vennootschapstype is de beste/goedkoopste oplossing?

merci!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2015 21:27

VZW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin

#3 , 14 jun 2015 14:00

Inderdaad, VZW is hiervoor de meeste voor de hand liggende keuze. Deze betaalt in principe op het merendeel van haar inkomsten geen belasting.

Zie: http://www.kunstenloket.be/nl/advies/or ... sbelasting" onclick="window.open(this.href);return false;.

Een boekhouder kan normaal wel voor u de statuten opstellen. U heeft wel minimum 3 leden nodig om op te richten (bv. uzelf + 2 vrienden).

Reclame

dako

#4 , 15 jun 2015 17:28

In principe idd VZW, maar deels ook afhankelijk van wat de soort "benefiet" is...

Goed opletten dat je hiermee niet puur handelsactiviteiten gaat doen? Fiscus is hier (terecht) redelijk streng in, en dan betaal je wel gewoon vennootschapsbelasting.

Afhankelijk dus van je concrete plannen. Eventueel kan VSO goede tussenoplossing zijn, als het "goede doel" iets in de "sociale sector is.

wanawar
Topic Starter

#5 , 16 jun 2015 10:09

Het zal allicht inderdaad onder handelsactiviteiten vallen. Om het misschien duidelijker te maken. Veronderstel even dat ik een festival zoals rock Werchter zou organiseren en de winst zou doneren aan Unicef. Valt dat dan nog onder een vzw?

polk

#6 , 16 jun 2015 10:46

Over deze kwestie kunnen honderden bladzijden geschreven worden, maar samengevat: festivals beginnen meestal als vzw en vallen dan onder het stelsel van de rechtspersonenbelasting. Zolang het kleinschalig blijft doet de fiscus hier niet moeilijk over. Als het festival echter groter en commerciëler wordt en aanzienlijke winsten begint te maken, zal de fiscus ingrijpen en de vzw aan de (minder gunstige) tarieven van de vennootschapsbelasting onderwerpen. Het festival blijft als rechtsvorm een vzw, maar wordt fiscaal behandeld als een vennootschap.

Zie bvb: http://www.vereniginginfo.be/blog/detai ... lasting/69" onclick="window.open(this.href);return false;

wanawar
Topic Starter

#7 , 16 jun 2015 21:36

Vergeef mij dat ik zo'n leek ben, ik ben puur in de fase dat ik kijk of het uberhaupt mogelijk is.
Maar een bedrijf dat bijvoorbeeld op een jaar 5 miljoen euro kosten heeft, 20 miljoen euro inkomsten en het verschil van 15 miljoen euro donneert aan een goed doel maakt netto toch 0 euro winst? Waarop wordt dat 'bedrijf' dan belast als er dan uberhaupt belasting betaald moet worden? Merci!

polk

#8 , 16 jun 2015 22:39

In de vennootschapsbelasting zijn er bepaalde voorwaarden waaraan giften moeten voldoen om aftrekbaar te zijn. Ten eerste zijn ze enkel aftrekbaar als ze geschonken worden aan bepaalde erkende instellingen. Maar belangrijker is dan het maximaal bedrag dat men in de vennootschapsbelasting kan wegschenken begrensd is. Simpel gezegd zijn giften slechts aftrekbaar voor zover ze 5% van de belastbare winst (hier behoren giften niet toe aangezien deze een verworpen uitgave zijn!) niet overschrijden met een maximum van 500.000€.

In uw voorbeeld zou de vzw 14.500.000€ * 0.3399 = 4.928.550€ vennootschapsbelasting moeten betalen. Best even nadenken dus voor je al je geld uitdeelt.

Fortuin

#9 , 16 jun 2015 22:48

En zelfs dan zal deze gift nog aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.

Zo is er bv. Art. 49: Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden.

Een zuivere gift (aan bv. Unicef) zal niet gaan. Sponsoring van een evenement dan weer wel.

polk

#10 , 16 jun 2015 23:03

En zelfs dan zal deze gift nog aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.

Zo is er bv. Art. 49: Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden.

Een zuivere gift (aan bv. Unicef) zal niet gaan. Sponsoring van een evenement dan weer wel.
Klopt niet. Giften zijn in feite een uitzondering op art. 49. Ze worden inderdaad (conform art49) in de verworpen uitgaven opgenomen, maar kunnen als ze aan de voorwaarden van art. 200 opnieuw afgetrokken worden in de derde bewerking. Dit is parallel met de personenbelasting trouwens, daar kunnen giften ook een belastingvoordeel opleveren.

Een lijst van erkende instellingen vindt u hier: http://financien.belgium.be/nl/particul ... en/giften/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”