Hoe facturen uitschrijven zonder btw nummer?

schaakspeler
Topic Starter

Hoe facturen uitschrijven zonder btw nummer?

#1 , 26 nov 2015 14:13

Als meerderjarige universiteitsstudent zijnde heb ik een website gemaakt waarbij ik een dienst lever aan landmeters. Om gebruik te maken van deze dienst zou er zo'n €200 per jaar moeten betaald worden door de landmeter aan mij.

Ik denk best dat de website potentieel heeft, maar had eigenlijk liever eerst gewoon gekeken hoe het gaat lopen alvorens ik mij bezighoud met zelfstandig (in bijberoep) te worden. Nu kan ik mij echter wel inbeelden dat voor de zelfstandige landmeters dit vervelend is aangezien ze die onkosten dan natuurlijk niet kunnen aftrekken (en alles in het zwart regelen is misschien ethisch ook niet zo verantwoord).

Wat doe ik hier nu best? Bestaat er ook een bedrijfsvorm die niet te veel papierwerk heeft en waarvoor ik geen diploma bedrijfsbeheer nodig heb?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2015 14:26

Dit is onmogelijk om op je eigennaam facturen te maken als je geen zelfstandige bent .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 26 nov 2015 14:28

Je gaat hiervoor toch een btw-nummer nodig hebben en zelfstandige moeten worden. Op zich lijkt de eenmanszaak het eenvoudigste voor u.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 nov 2015 14:38

eenmanszaak kan idd zonder veel poespas als je de basis van boekhouden en btw-wetgeving kent (wat echt niet veel is als de omzet < 15000 euro blijft).

Wilfried1954
Contacteer: Website

#5 , 26 nov 2015 17:48

Voor 200 euro per jaar kan je gewoon als particulier een onkostennota maken. Je moet die wel invullen in je belastingbrief en voor de klant zijn het onkosten. Verder kan je ook gewoon zelfstandig beginnen, maar je zal wel een diploma bedrijfsbeheer nodig hebben. Je zit wel met een oprichtingskost die tegenwoordig niet goedkoop is, reken op iets van 200 euro. Anderzijds gaat voor 200 euro zwart per jaar gaat uiteraard niemand zich zorgen maken.

LeenW

#6 , 26 nov 2015 17:51

Nee Wilfried, hij MOET hiervoor als zelfstandige beginnen. Het gaat hier om 200 euro per klant, niet 200 euro per jaar.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#7 , 26 nov 2015 18:50

Oeps LeenW ik heb het weeral slecht gelezen ;-)

Ik vraag mij echter af of hij, vermits hij nog student is, zelfstandig in bijberoep kan worden. Bijberoep gaat alleen als je minimum 19 uur per week ander werk hebt. Tenzij dit als student wel zou gaan. Als het hoofdberoep is dan moet hij de minimum sociale bijdrage betalen, of hij nu winst maakt of niet. In dat geval neemt hij wel een risico voor het geval het niet zou inslaan..
Laatst gewijzigd door Wilfried1954 op 26 nov 2015 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2015 18:54

Dit kan als men aan bepaalde voorwaarden voldoet.

1/ ouder dan 18 en jonger dan 25 zijn;
2/ een voltijds leerplan volgen (eventueel in het avondonderwijs);
3/ aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit laatste punt is zeer belangrijk, want de wetgeving hieromtrent is zeer dynamisch en deze instelling zal de meest nauwkeurige en actuele informatie kunnen geven.
4/ recht hebben op kinderbijslag, zodat hij sociaal verzekerd blijft bij zijn ouders.
5/ Als zelfstandige in hoofdberoep gelijkgesteld met een zelfstandige in bijberoep bouwt de student, net zoals een andere zelfstandige in bijberoep of met gelijkstelling met bijberoep (artikel 37), geen eigen rechten op.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”