Kleine onderneming met btw-vrijstelling – voordelig voor klant?

tomzorz
Topic Starter

Kleine onderneming met btw-vrijstelling – voordelig voor klant?

#1 , 03 mei 2016 10:15

Besten,

Ik ben sinds een tijd freelance aan het werk via een payrollbureau. Dit houdt dus in dat ik factureer middels een tussenpartij; ik geef de prijs excl. btw door aan payrollbureau en payrollbureau stuurt factuur naar klant en klant moet de factuur betalen + btw.

Voor deze werkwijze had ik dus geen zelfstandig statuut nodig. Maar recentelijk ben ik bij een klant halftijds op vast contract beginnen werken, en nu wil ik mijn freelance activiteiten dus wel in zelfstandig bijberoep gaan uitoefenen. Hierbij lijkt mij de 'kleine onderneming' methode met vrijstelling van btw zeker interessant (toch?).

Nu vraag ik me dus af: is het voor mijn bestaande klanten voordelig dat ik nu als kleine onderneming ga werken en zij me geen btw moeten betalen? Of komt het op het einde van de rit voor op hen op hetzelfde uit? (ik ken niet zoveel van btw etc., trekken zij sowieso de betaalde btw volledig terug die zij moesten betalen aan mijn payrollbureau?)
Moest dit voor hen echt een financieel voordeel zijn had ik graag van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn prijs een beetje op te drijven en ook wat vruchten te plukken, uiteraard ;)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 mei 2016 10:18

Als zij de btw volledig kunnen aftrekken (m.a.w., als ze zelf niet vrijgesteld zijn), heeft het geen enkel nut. Bij verkoop aan particulieren is dit bijvoorbeeld wel interessant. Let wel op, als u geen btw aanrekent, mag u ook niets van kosten aftrekken.

tomzorz
Topic Starter

#3 , 03 mei 2016 10:35

Bedankt voor de reactie, Leen.

En als ik het dus goed begrijp is ook het enige voordeel van de btw-vrijstelling voor mij dat ik mijn boekhouder iets minder moet betalen omdat hij iets minder werk heeft aan mij? Dan begin ik eigenlijk wel te twijfelen of dat wel opweegt tegen het niets kunnen aftrekken van kosten ...

Reclame

LeenW

#4 , 03 mei 2016 10:40

Persoonlijk denk ik dat je bij een btw-vrijstelling zelfs zonder boekhouder kan werken. Een jaarlijks lijstje met klanten kun je zelf toch ook wel indienen? Maar inderdaad, het is een keuze financieel vs. administratief.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2016 11:54

Dan begin ik eigenlijk wel te twijfelen of dat wel opweegt tegen het niets kunnen aftrekken van kosten ..

.
Je kan wel de kosten inbrengen maar je kan de BTW op die kosten en aankopen niet aftrekken !

Voor bijverdiensten is dit een zeer goede zaak !

En voor de klant , wel hij moet den BTW niet pre financieren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”