Ik ben sinds een tijd freelance aan het werk via een payrollbureau. Dit houdt dus in dat ik factureer middels een tussenpartij; ik geef de prijs excl. btw door aan payrollbureau en payrollbureau stuurt factuur naar klant en klant moet de factuur betalen + btw.
Voor deze werkwijze had ik dus geen zelfstandig statuut nodig. Maar recentelijk ben ik bij een klant halftijds op vast contract beginnen werken, en nu wil ik mijn freelance activiteiten dus wel in zelfstandig bijberoep gaan uitoefenen. Hierbij lijkt mij de 'kleine onderneming' methode met vrijstelling van btw zeker interessant (toch?).
Nu vraag ik me dus af: is het voor mijn bestaande klanten voordelig dat ik nu als kleine onderneming ga werken en zij me geen btw moeten betalen? Of komt het op het einde van de rit voor op hen op hetzelfde uit? (ik ken niet zoveel van btw etc., trekken zij sowieso de betaalde btw volledig terug die zij moesten betalen aan mijn payrollbureau?)
Moest dit voor hen echt een financieel voordeel zijn had ik graag van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn prijs een beetje op te drijven en ook wat vruchten te plukken, uiteraard