Optimale situatie voor belastingen

tony1987
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Optimale situatie voor belastingen

#1 , 21 jun 2016 16:47

Hallo,

Vraagje hoe we onze persoonlijke situatie het beste kunnen aanpakken.

Mijn partner en ikzelf hebben beide een alleenstaand (ongehuwd) statuut.
Elks hebben we een eigendom met hypothecaire lening:

Mezelf: nog 17 jaar af te betalen
Partner: volgend jaar (2017) afbetaald

We hebben nu samen een huis gekocht en gaan samen een lening aan voor 20jaar.
We behouden elks ons huidig eigendom en zullen dit verhuren.

Hoe pakken we dit nu beste zodat we maximaal van belastingvrijstelling/teruggave genieten?
We gaan zowiezo wettelijk samen wonen.

Maar zijn er zaken waar we nog rekening met moeten houden?
We zijn allebei niet goed thuis in alle regeltjes en maken ons zorgen dat we opeens heel hoge belastingen moeten betalen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2016 17:07

We gaan zowiezo wettelijk samen wonen.
Onze situatie was wel anders (beiden geleend voor onze eigen énige woning), maar fiscaal gezien was het verschhil tussen al dan niet wettelijk samen wonen in ons geval toch enkele honderden euro's per jaar. Wij zijn dus NIET wettelijk gaan samen wonen, maar wonen nog steeds feitelijk samen (wel de nodige maateregelen genomen moest er iets gebeuren met één van ons beiden).

Wij hebben dit enkele jaren geleden berekenen door een bevriend boekhouder / fiscalist. Dus als je echt fiscaal het onderste uit de kan wil, kan wettelijk samenwonen mogelijk wel nadeliger zijn. Maar alles is afhankelijk van jullie persoonlijke situatie. Ook jullie inkomens en hoe die zich verhouden ten opzichte van elkaar, is daarin een zeer belangrijke factor.

Anyway, gaan makkelijke materie. Misschien dat het consulteren van een fiscalist voor u de beste oplossing is? Kost misschien iets, maar dit zou je dan met de optimalisatie van jullie belastingsaangfite moeten kunnen terugverdienen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton

#3 , 21 jun 2016 20:02

Tony, als jij laat weten van welk jaar uw lening is , wil ik het van dichterbij eens bekijken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”