Belastingafrekening inkomsten 2014 niet ontvangen

Juno
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Belastingafrekening inkomsten 2014 niet ontvangen

#1 , 24 jul 2016 11:26

Goedemorgen allen,

Ik heb nog steeds mijn belastingafrekening van 2014 niet ontvangen. Van wat ik begrepen heb heb ik nu het recht om al mijn afgedragen belastingen terug te eisen gezien si de 30 ju I de termijn voor de overheid verstreken is. Ik heb op de site van Test Aankoop gelezen dat dit inderdaad klopt. Hoe ga ik hiervoor te werk?

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 24 jul 2016 13:02

Het niet opmaken van het aanslagbiljet bij een tijdige en geldige aangifte is zo zeldzaam geworden dat het zo goed als uitgesloten is dat men u vergeten zou zijn.

Meer waarschijnlijk:

- heeft u het aanslagbiljet wél ontvangen en weet u het niet meer (misschien midden/eind 2015?)
- ofwel heeft u geen aangifte gedaan
- ofwel is uw aangifte te laat gedaan

Alvorens het hele procedureproces misschien voor niets op gang te trekken: log in op Myminfin en kijk of uw afrekening er niet tussen staat en stel u eens de vraag of u wel uw fiscale verplichtingen volledig bent nagekomen.

Fortuin

#3 , 24 jul 2016 14:18

1. De datum van inkohiering telt. M.a.w. als men op 30 juli nog een inkohiering doet, en u ontvangt op 9 augustus uw aanslagbiljet, dan is dit nog geldig.

2. Ze hebben nog een week. Niet te rap victorie kraaien dus (en al zeker geen contact opnemen met uw taxatiekantoor tot eind augustus).

3. Kijk inderdaad eens op Myminfin. Als u destijds Zoomit aangeklikt heeft bij de aangifte dan ontvangt u normaal gezien alles digitaal.

Reclame

mava105

#4 , 24 jul 2016 15:10

- heeft u het aanslagbiljet wél ontvangen en weet u het niet meer (misschien midden/eind 2015?)
- ofwel heeft u geen aangifte gedaan
- ofwel is uw aangifte te laat gedaan

.
Of gewoon verloren gegaan bij bpost. Gebeurd dagelijks.
Gaan kijken op Myminfin

Billybob

#5 , 24 jul 2016 15:24

Of de post natuurlijk, ja. Het meest simpele was ik vergeten :)

Ps: Fortuin: het is eind juni en niet eind juli dat telt in de personenbelasting. Vakantiegevoel, een maand uit de baan 8_)

mava105

#6 , 24 jul 2016 17:03

TS zal waarschijnlijk geld terug hebben gekregen van de belastingen, want als hij moest bijbetalen had hij wel de nodige rappels ontvangen. Rekeningen eens nakijken of er geld werd gestort door vadertje staat.

Juno
Topic Starter

#7 , 24 jul 2016 17:40

Ik heb er totaal niet aan gedacht om Myminfin te checken. Ik doe dit zsm. Mijn aangifte heb ik zeker ingediend. Ik ga er eigenlijk van uit dat de brief inderdaad verloren is gegaan. Doch, een mens mag hopen zeker? :-)

Fortuin

#8 , 24 jul 2016 18:10

Indien u effectief het geluk heeft geen aanslag ontvangen te hebben, dan dienst u een bezwaarschrift of aanvraag tot ambtshalve ontheffing in te dienen bij de gewestelijke directie. Laat ons zeker weten hoe het afloopt! :-)

Zelfs als het aanslagbiljet verloren is gegaan, dan zal u meestal nog een klein bedrag terugkrijgen. U ontvangt deze overschrijving echter ongeveer 2 maanden na het ontvangen van het aanslagbiljet.

jefke007

#9 , 24 jul 2016 21:13

Bovendien moet de aangifte dan nog foutloos zijn gebeurd. De minste fout en men heeft enkele jaren extra om een aanslag te plegen

Juno
Topic Starter

#10 , 24 jul 2016 21:35

Edit: terwijl ik dit typ zie ik dat ik mijn aanslagbiljet van inkomsten 2014 wel al gekregen heb, maanden geleden. Ik was in de war met inkomsten- en aanslagjaar. Geen geluk dus! Moet mijn biljet van de inkomsten van 2015 (dus brief die ik vorige mand invulde) tegen volgend jaar juni binnen zijn bij mij?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”