2de hands spullen verkopen via een eigen webshop

Ward H.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

2de hands spullen verkopen via een eigen webshop

#1 , 05 jan 2021 23:46

Hallo,

Stel ik verkoop tweedehands spullen die ik thuis heb liggen, die ik zelf ook ooit 2de hands of nieuw gekocht heb (Videogames, verzamelobjecten zoals trading cards enzoverder) via mijn eigen webshop. Vanaf welk punt, geldwaarde, etc. ben ik verplicht om een ondernemingsnummer aan te vragen en belastingen te betalen?

Niet dat ik verwacht hier het grote geld aan te verdienen. Ik ben een verzamelaar die een deel van zijn collectie online wil verkopen via een eigen website en ik zou graag in orde zijn met de regels.

Kan er iemand mij advies geven?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 06 jan 2021 22:40

Vanaf dit een herhalend karakter krijgt (dus niet bij een eenmalige verkoop), of vanaf je hier winst mee zou maken.

MattoBoss
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2021 10:19

Dus, als hij bijvoorbeeld 5 maal of meer eigen videogames, die hij niet meer speelt of na aankoop toch niet leuk vindt, zou (door-)verkopen is hij ondernemer en moet hij een BTW-nummer aanvragen? En als hij daarenboven nog eens een paar oude spelcomputers zou verkopen om de nieuwere versies te kunnen kopen, ... wil er niet aan denken in welke belastingschaal hij dan zou terechtkomen.

Op Facebook, 2dehand, ebay, ... en andere dergelijke platformen zijn letterlijk duizenden personen aanwezig die vanalles (door-)verkopen: videogames, DVD's, CD's, meubels, dieren, fietsen, kledij, parfums, ... je kunt het niet bedenken of ze verkopen het. Kan ik moeilijk geloven dat al deze personen een ondernemingsnummer hebben en allemaal -al dan niet in bijberoep- handelaar zijn.

Er moet toch een genuanceerder verklaring moeten zijn hiervoor; zou ik denken?

Reclame

LeenW

#4 , 12 jan 2021 10:27

Verkoop van een eigen collectie wordt in principe als beheer van privévermorgen gezien en dus niet belastbaar.

Maar er een eigen webshop voor opstellen is dan weer vrij extreem. Over wat voor bedrag spreken we hier?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”