vrije beroep beroepskosten

Jos11
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vrije beroep beroepskosten

#1 , 24 dec 2021 23:50

Beste,

Ik zou graag in januari vrije beroep starten en ondernemingsnummer vanaf dan actief, echter heb ik reeds aankopen, met factuur op naam voor mijn bureau in 2021 gekocht. Kan ik deze nog in 2022 als beroepkost inbrengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Jos11
Topic Starter

#3 , 25 dec 2021 13:27

Als je bepaalde kosten die duidelijk voor de opstart van je zaak gemaakt worden, is het algemene principe dat je die ook kan aftrekken als ze voor de officiële start gemaakt zijn.

Je hebt in die geval wel het nadeel dat dit over 2 kalenderjaren jaren loopt. Bij kosten en opbrengsten kan je niet vrij beslissen in welk jaar ze van toepassing zijn. Voor gewone kosten zou ik dus eerder nee zeggen.

Als het gaat om investeringen die kunnen afgeschreven worden en die je eerder als particulier gedaan hebt, kan je deze bij de start opnemen. Dan zou je enkel de afschrijving van het eerste jaar kwijt zijn.

Hou er rekening mee dat de regels van de personen- en vennootschapsbelasting helemaal anders zijn dan die van de btw. Voor btw kan je enerzijds wel btw nog na het betreffende kwartaal recupereren. Anderzijds zijn ze strenger in de zin dat ze een factuur met je btw-nummer of toch minstens vermelding btw-nummer in aanvraag verwachten. Een kasticket is niet voldoende, voor de personenbelasting kan dit wel.
Het is een vrije beroep al mijn facturen zijn toch inclusief btw? En ik heb dus ook geen btw nummer maar wel ondernemingsnummer.
Het gaat om kosten zoals meubilair , bureaumateriaal enzovoort, kan ik deze niet inbrengen? Misschien voor de huidige waarde? Dit als beroepskost?

Reclame

LYNX XX

#4 , 25 dec 2021 14:13

Beste Jos11,

Het is steeds van het uiterste belang om bij het opstarten van een topic een zo goed mogelijke totale info te verstrekken.
Thomas_A en ikzelf en de andere forumleden zullen steeds trachten een zo goed mogelijk advies of info te verstrekken als de inhoud van de topic toelaat.
Lees onderstaande link ook eens : alle vrije beroepen zijn niet onder dezelfde noemer. Ook de BTW regeling en zo ook de fiscale kosten aftrekken.

https://www.partena-professional.be/nl/ ... aanwijzing

Tip voor alle Topic starters : verstrek zo veel mogelijk belangrijke info en gegevens voor uw onderwerp teneinde een degelijke advies van de leden te krijgen ( welke steeds hun best doen ).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”