Investeringsaftrek en gebruik door derden

TLS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Investeringsaftrek en gebruik door derden

#1 , 07 mei 2025 18:11

Wanneer een gebouw (deels) door derden gebruikt wordt komt de investeringsaftrek te vervallen.
Ik lees echter deze uitzondering:

Die vaste activa komen wél in aanmerking als de overdracht gebeurt aan een natuurlijke persoon of aan een vennootschap die deze vaste activa in België gebruikt voor het verkrijgen van winst of baten en die het recht van gebruik daarvan geheel noch gedeeltelijk aan een derde overdraagt (merk op: die natuurlijke persoon of die vennootschap moet zelf aan de voorwaarden, criteria en grenzen voor de toepassing van de investeringsaftrek tegen eenzelfde of een hoger percentage voldoen).

Concreet zou ik een nieuwbouw praktijk aankopen en er zelf mijn beroep in uitoefenen. Ik heb trouwens een eenmanszaak, geen vennootschap. Af en toe zou er een collega (ook eenmanszaak zelfde vrij beroep) in komen werken. Ook al is er hier gebruik door derden doordat de persoon in kwestie het gebouw voor het beroep gebruikt en zelf ook eenmanszaak is heb ik toch recht op de investeringsaftrek? De derde betaalt me geen huur enkel een commissie voor het beheer van de praktijk t.t.z. administratie…

Reclame