afschrijven wagen

kirederf
Topic Starter

afschrijven wagen

#1 , 08 mar 2010 08:40

beste

mijn wagen is van bouwjaar 2004' , en heb ik aangekocht in 2007'.
volgens de boekhouder kan ik hem nog 1 jaar afschrijven.
De datum van aankoop telt zegt hij, niet de ouderdom van de wagen.
ik dacht vroeger dat alleen de ouderdom van de wagen telde, niet de datum van aankoop?
hoe zit dat nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 08 mar 2010 09:52

Van zodra je iets aankoopt begint de afschrijvingstermijn te lopen, gebaseerd op de geschatte levensduur van de aankoop. Een nieuwe wagen wordt over het algemeen op 5 jaar afgeschreven, daarna verkocht en vervangen door een nieuwe. Een tweedehandswagen kan sneller afgeschreven worden. Je mag altijd een langere termijn hanteren. Boekhouders hebben de neiging om alles zo snel mogelijk af te schrijven. Hun redenering is dat je zoveel mogelijk kosten moet maken. Kosten die je in mindering brengt van de opbrengsten zodat de winst lager uitvalt en er dus minder belastingen moet betaald worden. In principe koop je iets dat je betaalt met een deel dat anders toch naar belastingen gaat.

Ik ga daar niet mee akkoord, maar soit. Het systeem gaat op zolang de zaken goed gaan.

Het is wel zo dat van zodra je een afschrijvingstermijn hebt vastgelegd, die niet zomaar kan veranderd worden.

kirederf
Topic Starter

#3 , 08 mar 2010 11:15

dus stel ik koop volgend jaar een wagen van 3 jaar oud, hoe lang kan ik hem nog afschrijven?

Reclame

bartvdv

#4 , 08 mar 2010 11:57

In jouw voorbeeld schrijf je de wagen waarschijnlijk af op twee à drie jaar, afhankelijk van hoelang je met de wagen wil rijden (ik ga er makkelijkheidshalve vanuit dat het een gewone personenwagen is. Geen bestelwagen).

Dit soort vragen moet je eigenlijk aan je boekhouder stellen en hangt ondermeer een beetje af van de verwachte bedrijfsresultaten en of je het erg vindt om eventueel met minder goede cijfers voor de dag te komen (een balans die er slecht uitziet betekent niet dat de zaken slecht gaan; en een bedrijf dat winst maakt kan ook nog over kop gaan).

kirederf
Topic Starter

#5 , 08 mar 2010 12:54

beste, het gaat over een bijberoep
nee ik zou een wagen kopen van 3 jaar oud, en hem dan nog 5 jaar afschrijven . Mag dit?

bartvdv

#6 , 08 mar 2010 13:19

Ja, dat mag. Belastingen doen alleen moeilijk over te korte afschrijvingstermijnen, wat te begrijpen valt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”