BTW - VAT Package 2010

sagietje
Topic Starter

BTW - VAT Package 2010

#1 , 10 mar 2010 17:09

Ik zoek uitleg omtrent de nieuwe regeling ivm de BTW op intracommunautaire diensten sinds 01/01/2010.

Wanneer ik als architect plannen teken voor een Nederlandse onderneming, dan valt dit onder de uitzonderingen op de B2B regel.
Ik reken nog steeds zonder BTW, geef dit niet aan in vak 44, maar vak 47 en zet er de vrijstelling op omtrent werken in onroerende staat van Nederland. Artikel 12 derde lid omzetbelasting.

Indien ik aan een Nederlandse particulier zou factureren, zal ik mij moeten registreren in Nederland, BTW aangiften indienen en BTW afdragen in Nederland.

Zover ben ik mee, denk ik...

Maar als architect geef ik soms ook les in Nederland.
Als ik les geef aan een BTW plichtige, valt de dienst in Nederland, dus ik reken zonder BTW, maar omdat deze vrijgesteld is in Nederland, neem ik deze niet op in vak 44 maar 47... En moet ik hier dan een vermelding opzetten uit het Nederlandse wetboek? Artikel 11 o)?

Als ik les geef bij een school, niet BTW plichtige. Dan gelden de regels van B2C. De dienst valt in België. Moet ik dan 21% BTW rekenen of mag dit zonder BTW op basis van artikel 44 BTW wetboek?

Misschien zoek ik het allemaal grandioos te ver, maar ik hoop dat iemand duidelijkheid kan scheppen.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding