Inkomenbel.:eigen woning en verhuurde woning / twee leningen

ultor
Topic Starter

Inkomenbel.:eigen woning en verhuurde woning / twee leningen

#1 , 17 mei 2010 19:32

Beste mensen,
Heb een specifieke vraag.
In mei 2009 hebben we een tweede woonst gekocht die we verhuren. In onze eerste woning wonen we zelf. Voor beide woningen hebben we nog een lening lopen. In vergelijking met vorig jaar verandert onze huidige belastingsbrief (voor inkomen 2009) dus in die zin dat we de nieuwe woonst in rekening moeten brengen.
Mijn vraag is nu concreet hoe ik het volgende input :
- Kadastraal inkomen nieuwe woning (vermenigvuldigen met bepaalde factor gezien deze woonst verhuurd wordt ?, factor 8/12 toepassen gezien slechts in bezit vanaf mei ?, ...)
- Nieuwe lening voor de tweede woonst. Ik twijfel er zelfs sterk aan of ik hiervoor momenteel in aanmerking kan komen voor enige aftrek. Mocht ik de nieuwe lening nu niet kunnen inbrengen, is dit dan wel mogelijk op het ogenblik dat onze eerste lening afloopt ?
Alvast bedankt voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2010 20:19

U moet het niet-geindexeerde KI van de tweede woning invullen in code 1106/2106 , voor 7/12.

Wegens die tweede woonst kan U niet genieten van de woonbonus of het bouwsparen. Je valt terug op het lange-termijnsparen.
Alle intresten zet je onder 1146/2146.
De aflossingen onder 1358/2358.
Na het einde van de eerste lening komen de bedragen van de tweede lening in aanmerking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”