Aftrek belastingen: Co-ouderschap en alimentatie kind

divorced
Topic Starter

Aftrek belastingen: Co-ouderschap en alimentatie kind

#1 , 18 mei 2010 11:01

Hallo,

Ik ben gescheiden en we hebben een co-ouderschapsregeling over het enige kind. Ik betaal extra €75 per maand voor het kind (op rekening van de moeder). Geen onderhoudsgeld voor ex-vrouw.

Ik heb begrepen dat ik mbt tot belastingen niet én het gedeeld fiscaal voordeel voor kinderen ten laste kan genieten én de aftrek voor de betaalde alimentatie.

Vragen:
- Rekening houdend met het betaalde bedrag aan alimentatie (€75): waar doe ik voordeel mee: deling voordeel kinderen ten laste of aftrek voor betaalde alimentatie?
- Het geld wordt gestort op rekening moeder: als ik aftrek voor betaalde alimentatie aangeef, moet zij dat dan niet doen aangeven als inkomsten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 mei 2010 11:49

Het resultaat van aangifte van co-ouderschap of aftrek van alimentatie zal voor U ongeveer hetzelfde resultaat geven.
De moeder moet de alimentatie niet aangeven , want U hebt betaald ten voordele van het kind. Voor haar is er dus wel een voordeel dat zo'n 250 à 300 € bedraagt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”