fietsvergoeding en belastingsaftrek

DefenderII
Topic Starter

fietsvergoeding en belastingsaftrek

#1 , 29 mei 2010 09:07

k heb een vraagje ivm met de belastingen. (wie niet??).

Ik ga een gedeelte van het jaar met de fiets (5 maanden) de rest met de auto. De forfaitaire aftrek voor de wagen is 350€. Nu las ik op de NETTO-site http://netto.tijd.be/dossiers/belasting ... dium=email onder punt 5 dat ik mijn fietsvergoeding als extra kan aftrekken bij de belastingen. Of begrijp ik dit verkeerd?

Als ik dat correct begrijp kan ik 350€ + het fiscaal vrije bedrag van de fiets vergoeding als belastings vermindering (in mijn geval het aantal km's *0.15 €/km) ingeven?

Is er iemand die mij dit kan verduidelijken, want dit maakt natuurlijk een heel verschil?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 mei 2010 20:47

Als uw fietsvergoeding maximum 0.15 € per km bedraagt , moet je dat bedrag niet aangeven. Je kan of moet dat bedrag dan ook niet aftrekken. Laat dat buiten elke berekening.

De werkgever zal er zich wel voor hoeden om meer te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 30 mei 2010 10:55

“Art.38.§1.VRIJGESTELD zijn:...14°(a) de kilometervergoeding toegekend voor de WERKELIJK met de fiets gedane verplaatsingen tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling voor een bedrag van maximum 0,145 euro per kilometer...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Deze vrijstelling staat deze voor een wagen of motor niet in de weg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 30 mei 2010 13:55

Ik herroep mijn vorige tussenkomst.

Vanaf dit aanslagjaar is de belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer per fiets 0.20 € per km.

Indien je daar onder blijft ( wat zo zal zijn ) moet je niets ervan noteren op uw aangifte.
Toet-anch-Amon

DefenderII
Topic Starter

#5 , 31 mei 2010 10:31

dus als ik jullie goed begrijp het bedrag van de fietsvergoeding moet niet worden opgenomen bij mijn inkomsten; en ik hoef dus enkel het forfaitaire bedrag van 350€ in te vullen als de aftrek voor mijn verplaatsingen met de wagen.

dank voor jullie antwoorden

wanton

#6 , 31 mei 2010 10:41

Het niet-belastbare bedrag van fietvergoeding staat op uw fiche 281.10 helemaal achteraan , zonder corresponderende code. Eventuele belastbare deel is begrepen onder code 254(C). Idd , u schrijft 350 € onder 1255 als forfait .
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”