Sedert 1/6 werk ik in Duitsland, in de week, en woon ik in het weekend bij mijn gezin in ons huis (tevens domicilie) in België. Nu blijkt dat wanneer je in deze situatie zit, en je onderneemt zakenreizen voor je werk, je in België belast wordt voor het gedeelte van je tijd dat je dan niet in Duitsland zit.
Wanneer ik echter in Duitsland zou gedomicilieerd zijn, zou dit niet zo zijn, en val ik voor 100 pct onder D belasting. Mijn gezin woont echter nog in belgie en blijft daar ook.
Vraag die ik nu heb: kan ik mezelf in D laten domicilieren, terwijl mijn gezin in B gedomicilieerd blijft?
Indien men in buitenland werkt maar in België gedomicilieerd is moet men de buitenlandse beroepsinkomsten in België aangeven. Maar meestal wordt er geen belasting meer opgeheven ingevolge bilaterale akkoorden. Men betaalt op zijn buitenlandse beroepsinkomsten dan enkel belasting in het land waar men werkt. Men noemt dat vrijstelling met behoud van progressiviteit. Dat houdt in dat men, ingeval men ook inkomsten heeft in België -bijvoorbeeld uit onroerend goed- dat men voor de berekening van de belasting op die inkomsten rekening houdt met de buitenlandse inkomsten maar dan enkel voor het bepalen van de belastingsschijven waarin de Belgische inkomsten zullen worden belast.
Indien u zich zonder uw familie domicilieert in het buitenland dan valt uzelf niet meer onder de Belgische fiscaliteit voor wat betreft de inkomstenbelasting. U kan dan bijgevolg ook geen belastingsverminderingen meer genieten in België zoals wegens kinderlast, af te lossen leningen, enz. Indien uw echtgenote die in België blijft wonen ook inkomsten heeft zal ze daarvoor een belastingsaangifte als alleenstaande moeten indienen. Zij kan dan desgevallend nog wel vermindering genieten voor kinderen ten laste, enz.
Fiscaal gezien vallen jullie dan onder het regime van feitelijk gescheiden personen (waarvan er één in het buitenland woont).
Houdt ook in dat uzelf onder de buitenlandse sociale zekerheid (ziekteverzekering, ...) zal ressorteren maar uw echtgenote en kinderen niet (blijven in Belgisch systeem).