Vruchtgebruik, aflosbaar met maandelijkse betaling?

Galactic
Topic Starter

Vruchtgebruik, aflosbaar met maandelijkse betaling?

#1 , 07 jun 2010 14:17

Ik probeer dit al een geruime tijd te zoeken, maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om als privépersoon het vruchtgebruik te verkopen aan een vennootschap (dit kan uiteraard). En of het dan mogelijk is om dit vruchtgebruik ook af te lossen met maandelijkse betalingen, die de vennootschap overmaakt aan de privépersoon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 07 jun 2010 20:12

Beste,

Lijkt mij mogelijk te zijn, althans theoretisch.
Je vrkoopt vruchtgebruik aan je vennootschap en laat de som niet uitbetalen. Die koopsom komt dan op RC Passief in de vennootschapsbalans als schuld aan jou.
Je laat dan die schuld maandelijks uitbetalen.
MAAR : fiscus kijkt met arendsogen naar naakte eigendom/vruchtgebruikconstructies. De economische realiteit is hier dat de huursom eigenlijk via en omweg betaald wordt, maar dat daardoor de herkwalifcatie van huur naar bezoldiging mogelijk omzeild wordt.
Simpeler manier : laat de vennootschap een krediet aangaan om het vruchtgebruik aan te kopen en laat je gewoon uitbetalen. De vennootschap betaalt dan evengoed maandelijks af.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”