Overlapping oude en nieuwe hypothecaire lening

Alina
Topic Starter

Overlapping oude en nieuwe hypothecaire lening

#1 , 12 jun 2010 17:04

Mijn partner en ik kochten samen een woning in december 2008 (waarvoor we een hypothecaire lening afsloten). Op 8 januari 2009 zijn we er officieel gaan wonen.
De vorige woning was 100% mijn eigendom (hypothecaire lening sinds 1997) en de woning stond te koop in december 2008. De verkoopakte werd getekend in maart 2009.

Er is dus een kleine overlapping mbt beide hypothecaire leningen voor mij.
Sinds december 2008 wonen we officieel samen, dus moet ik nu voor het eerst een gezamelijke aangifte invullen.

Mijn vraag is de volgende :

De gegevens van de nieuwe lening vul ik dus in onder VIII A & B.
Maar wat doe ik met de gegevens van de oude lening ? Vul ik deze - zoals de vorige jaren - in onder VIII C en de kapitaalsaflossing onder VIII D2 ?

Maw geldt hier in beide gevallen dat het de enige woning betreft ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jun 2010 16:34

Beste ,
indien U voor de lening van de nieuwe woning aan intresten en kapitaal 2 x 2770 € = 5540 € heeft , vult u dat bedrag in in code 1370 en 2370. In 1/2371 vult U best niets in.
Daarmee is uw korf gevuld en kan U niets meer invullen van de oude lening.
U voldoet wel aan de voorwaarde van 'enige' woning.
Heeft U geen 5540 € aan intresten en aflossingen , kan u nog iets invullen van de oude lening in codes 1358/2358 , want voor die lening is het niet meer de 'enige' woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Alina
Topic Starter

#3 , 15 jun 2010 17:54

Beste,

Hartelijk dank voor dit verhelderend antwoord.

Ik heb nog twee aanvullende vragen :

- wat is precies het voordeel van die 2770 euro allemaal onder 1370/2370 in te vullen en dus niet te werken met een afsplitsing van de premies individuele levensverzekering onder 1371/2371 ?

- Het is duidelijk dat ik dus niets van de vorige lening kan inbrengen onder VIII C.
Maar moet ik dan wel van het vorige huis (dat dus nog mijn eigendom was van januari tot maart 2009) het kadastraal inkomen (3/12) invullen onder VAK III A ?

Reclame

wanton

#4 , 17 jun 2010 19:00

De woonbonus bestaat uit de bedragen betaald aan kapitaalsaflossingen , intresten én schuldsaldoverzekering. Misschien niet het eerste (onvolledige) jaar , maar zeker vanaf het tweede jaar , zijn aflossingen en intresten voldoende om de maximum aftrek te bekomen.
Nu , indien ooit , wat we niet hopen , een verzekering moet worden uitbetaald , moet de begunstigde daar serieus belastingen op betalen , tenzij die verzekering nooit , zelfs niet één keer , fiscaal in mindering is gebracht. Daarvoor opteer ik om dat eerste jaar die SSV niet in te brengen bij de woonbonus. Misschien dat men daardoor een stuk aftrek mist. Indien jij dus wel de inbreng van de SSV doet , kan en mag dat.

Wat u nog wel kan doen , is het KI voor 3/12 van de vorige woning noteren (code 1100) en de intresten van die lening noteren onder code 1146. Dat geeft nog enkele euro"s belastingvermindering!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”