Groene lening - kapitaalaflossingen

av1233
Topic Starter

Groene lening - kapitaalaflossingen

#1 , 16 jun 2010 11:20

Graag had ik u een vraag gesteld ivm de aftrek van kapitaalaflossingen mbt een groene lening en dit in volgende 2 situaties :

- Indien u een groene lening afsluit over een periode van minder dan 10 jaar (en niet hypothecair), maar u hebt nog een oude lening op die woning lopen (voor de aankoop of een verbouwing); kan u die kapitaalaflossingen dan mee opnemen bij de kapitaalaflossingen van die oude lening?

- Indien u een groene lening afsluit, hypothecair en over een periode van 10 jaar en u hebt effectief nog een oude lening (dus van vóór 1/1/2005) lopen, mag u dan de kapitaalaflossingen opnemen in de woonbonus terwijl u de kapitaalaflossingen van de oude leningen ook in rekening brengt volgens het oude systeem? Of zijn dan ook de algemene regels mbt leningen voor aankoop- of verbouwing van de woning van toepassing

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jun 2010 17:22

Ik denk dat er tweemaal negatief moet geantwoord worden.
Kapitaalsaflossingen van een persoonlijke lening kunnen niet afgetrokken worden , enkel van een hypothecaire lening van minstens tien jaar.

U moet kiezen. Indien er nog ruimte is voor kapitaalsaflossingen , kan U een hypothecaire groene lening inpassen in het oud systeem ( van voor 2005). Vooral letten op het maximum leningsbedrag dat in aanmerking komt voor de aftrek ( rond de 60.000 € , naargelang jaar van lening en gezinstoestand).
Ofwel kiest U bij de groene lening voor de woonbonus ( en vergeet dan de eerste lening). Ik denk evenwel dat het max. bedrag van groene lening (15000 €) te klein is om ten volle van de woonbonus te genieten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”