Beroepskosten, woon-werkverkeer

JeeCeeke
Topic Starter

Beroepskosten, woon-werkverkeer

#1 , 05 aug 2010 13:32

Hallo,

Kan mijn vriendin en tevens collega woon-werkverkeer inbrengen als beroepskosten terwijl zij grotendeels het traject naar werk met mij mee rijdt? Soms valt het voor dat ze met haar eigen wagen moet rijden omdat een van ons beiden later of vroeger dient te beginnen.

Momenteel heeft mijn vriendin een schrijven gekregen van de belastingsinspecteur om het bewijs te leveren van haar gedane kilometers (kilometerstand) aan de hand van een onderhoudsboekje en de huidige kilometerstand. Alsook de gewerkte dagen van de laatste vier jaar.

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 aug 2010 14:03

Op de forfaitaire aftrek voor beroepskosten heeft iedereen recht , zonder bewijs. Indien men de kosten 'bewijst' , zijnde aantal km x2 x aantal dagen x 0.15 € , wil men een grotere aftrek bekomen. De fiscus kan hiervoor bewijzen vragen , zoals idd kilometerstanden , onderhoudsfacturen en derg. Hij houdt ook rekening met een 6 à 7000 km per jaar voor prive-doeleinden. En indien daaruit blijkt dat de gedane km niet overeenkomen , kan en zal hij ' de bewezen kosten ' verwerpen.
Het is een feit dat dergelijke aangiftes met bewezen kosten regelmatig en meer extra gecontroleerd worden. Hij zal minder problemen maken over het aantal km tot het werk , omdat men niet de kortste weg moet nemen. Het aantal gewerkte dagen vind je normaal op het jaaroverzicht van het sociaal secretariaat.
Twee belastingplichtigen die op hetzelfde adres wonen en op hetzelfde bedrijf werken , dat trekt natuurlijk extra aandacht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 aug 2010 11:52

Op de forfaitaire aftrek voor beroepskosten heeft iedereen recht , zonder bewijs. Indien men de kosten 'bewijst' , zijnde aantal km x2 x aantal dagen x 0.15 € , wil men een grotere aftrek bekomen. De fiscus kan hiervoor bewijzen vragen , zoals idd kilometerstanden , onderhoudsfacturen en derg. Hij houdt ook rekening met een 6 à 7000 km per jaar voor prive-doeleinden. En indien daaruit blijkt dat de gedane km niet overeenkomen , kan en zal hij ' de bewezen kosten ' verwerpen.
Het is een feit dat dergelijke aangiftes met bewezen kosten regelmatig en meer extra gecontroleerd worden. Hij zal minder problemen maken over het aantal km tot het werk , omdat men niet de kortste weg moet nemen. Het aantal gewerkte dagen vind je normaal op het jaaroverzicht van het sociaal secretariaat.
Twee belastingplichtigen die op hetzelfde adres wonen en op hetzelfde bedrijf werken , dat trekt natuurlijk extra aandacht.
op zich geen probleem indien de fiscus bewijzen van kilometers vraagt. Als een van de twee een auto heeft en effectief de kilometers doet (en dit kan bewijzen), carpoolt de andere mee en geniet deze automatisch van de voordelen;

http://www.slimweg.be/Fiscaliteit/Colle ... ageId=2156" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”