Energiebesparende investeringen (3 vraagjes)

brave burger
Topic Starter

Energiebesparende investeringen (3 vraagjes)

#1 , 21 aug 2010 16:49

Hallo iedereen,

Gezien bij een vorige aangifte (en aanslag) mijn verwachtingen rond 'belastingvermindering voor energiebespatende investeringen' blijkbaar veel mooier waren dan achteraf bleek (wegens onvoldoende aandacht voor de kleine lettertjes) had ik graag, met het oog op nieuwe energiebesparende investeringen die ik plan te doen, antwoord gekregen op 3 vraagjes (zie hierna) ...

In het kader van de fiscale gunstmaatregelen rond energiebesparende investeringen voor particulieren lees ik op de website "www.minfin.fgov.be" o.a. dat voor woningen die tenminste 5 jaar zijn bewoond de uitgaven voor het aanbrengen van vloerisolatie, dubbele beglazing, enz … enz … een belastingsvermindering wordt toegekend.
Aansluitend wordt vermeld dat die belastingvermindering wordt verleend voor de uitgaven (gefactureerde bedragen, btw inbegrepen) die effectief door de belastingplichtige zijn gedaan tijdens het belastbaar tijdperk en dat onafhankelijk van het ogenblik van de uitvoering van de werken.

Tot daar is alles klaar en duidelijk.

Voor uitgaven voor het aanbrengen van vloerisolatie wordt daar evenwel nog eens expliciet aan toegevoegd dat deze slechts voor een belastingvermindering in aanmerking komen wanneer deze effectief zijn gedaan in 2010.

Vraag 1 : wat wordt hier (voor wat de vloerisolatie betreft) bedoeld met de vermelding "dat deze effectief moeten gedaan zijn in 2010" ? … Wordt hier bedoeld dat de betaling effectief moet zijn gedaan in 2010 (maar dat stond in feite al in de vorige paragraaf) ? … of wordt hier bedoeld dat de vloerisolatie effectief moet zijn geplaatst in 2010 ?

+++

Verder lees ik op diezelfde website dat wanneer een woning sedert ten minste 5 jaar, voorafgaand aan de aanvang van de werken in gebruik is genomen en de belastingplichtige in 2010 energiebesparende uitgaven doet waarvoor de belastingvermindering ten belope van 40% van de uitgaven, de drempel van 2 770 of 3 600 euro overschrijdt, het overschot van die belastingvermindering mag worden overdragen naar de 3 volgende belastbare tijdperken.

Vraag 2 : als ik dit goed begrijp dan kan een "te hoge" energiebesparende investering, die in aanmerking komt voor een belastingvermindering, over 4 achtereenvolgende belastbare tijdperken worden gespreid, namelijk de 'eerste schijf' goed voor/tot 2.770 euro besparing in jaar X en de rest (indien voldoende groot, doch telkens beperkt tot 2.770/3.600 €) naar de 3 volgende belastbare tijdperken (X+1, X+2 en X+3) … Juist ????

+++
En tenslotte lees ik ook op deze website dat, als u geen belastingen betaalt, bijvoorbeeld omdat uw inkomen te laag is, de belastingvermindering voor de uitgaven gedaan in 2010, 2011 of 2012 (en het overgedragen overschot van de belastingvermindering voor deze uitgaven) kan worden omgezet in een terugbetaalbaar belastingkrediet.

Vraag 3 : betekent dat dan ook dat in een "één inkomens gezin" waarbij één van de partners geen belastbaar inkomen heeft, vervolgens vaststelt dat haar/zijn toegewezen belastbaar inkomen (via het huwelijksquotiënt) lager is dan de vastgestelde belastingvrije som, en hij/zij op die manier dus niet in aanmerking komt voor een belastingsvermindering voor 'haar deel' van de energiebesparende uitgave, alsnog kan aanspraak maken (voor wat haar deel betreft) op belastingskrediet ?

Met belangstelling kijk ik uit naar de gewaardeerde antwoorden van diegenen die heel wat meer afweten dan deze brave burger, van onze fiscale wetgeving.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 aug 2010 20:29

het gaat wel degelijk om de betalingen gedaan in 2010. Als U een voorschot betaalt in 2010 voor werken in 2011 , kan U de aftrek bekomen. Het voorschot moet wel definitief zijn. Uitgaven in 2011 voor muur- en vloerisolatie komen niet meer in aanmerking.
Bij woningen meer dan 5 jaar in gebruik , kunnen de uitgaven overgedragen worden naar de drie volgende fiscale jaren. De administratie deelt mee wat je het daaropvolgend jaar moet invullen.
Het belastingkrediet zorgt er mee voor dat elke investering werkelijk 40 % vermindering kan bekomen via de belastingafrekening. Het belastingkrediet is van toepassing voor uitgaven 'energiebesparende investeringen' in de jaren 2010 , 2011 en 2012. Muur- en vloerisolatie dus enkel in 2010. Zonnepanelen komt ook niet in aanmerking voor belastingkrediet.
Voor nieuwe woningen is er enkel nog aftrek voor zonnepanelen en aanverwante.

Download of bestel deze brochure voor de recentste info.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”