energiebesparende maatregel door 3 partijen

kdk
Topic Starter

energiebesparende maatregel door 3 partijen

#1 , 21 aug 2010 12:13

Ik zit met de bedenkingen omtrent de belastingvermindering voor energiebesparende investeringen.

Deze belastingvermindering is van toepassing op de eigenaar, vruchtgebruiker, huurder,...
En wordt afzonderlijk berekend voor de blote eigenaar / vruchtgebruiker en verhuurder / huurder waardoor deze beiden recht hebben op de volledige belastingvermindering.

Stel nu dat men in een situatie met een combinatie van beiden zit.
Enerzijds met de relatie blote eigenaar / vruchtgebruiker en anderzijds met de relatie verhuurder (vruchtgebruiker)/ huurder.

Is het in deze situatie mogelijk dat alle 3 de partijen de volledige belastingvermindering kunnen krijgen voor hun uitgaven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neira

#2 , 21 aug 2010 13:05

Dat zou kunnen, maar in de praktijk moet dit wel hard kunnen gemaakt wordt mits het voorleggen van betalingsbewijzen en verschillende facturen op naam van elk van de partijen en uiteraard niet voor hetzelfde. Contacteer uw plaatselijk controlekantoor om zeker te zijn.

wanton

#3 , 21 aug 2010 13:10

Neen , zo gaat het niet.

eerst en vooral is de aftrek voor energiebesparende uitgaven beperkt 'per woning' , basisbedrag dit jaar was 2770 €. Het is niet dat dit voor elke betrokkene van toepassing is.
Om aftrek te bekomen , moet men bewijs leveren van de gedane uitgaven.

Indien blote eigenaar /vruchtgebruiker of huurder/verhuurder samen de investering hebben gedaan , is hun aandeel in de aftrek van 2770 € evenredig aan hun aandeel in de investering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

neira

#4 , 21 aug 2010 21:01

Zo gaat het wel. Het is inderdaad per woning, en het grensbedrag is inderaad beperkt tot een zeker bedrag, maar dit binnen dezelfde hoedanigheid. Als er 5 huurders zijn mogen ze samen niet boven het grensbedrag uitkomen. Als het gaat over een huurder enerzijds, en een eigenaar anderzijds, gebeurt de berekening afzonderlijk en moeten ze elk slechts rekening houden met het totale grensbedrag. http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... who.htm#B2. Dit blijkt niet onmiddellijk uit de wet, maar toch is het zo. Het blijkt overduidelijk uit de circulaire die de maatregel verduidelijkt, en het staat gewoon letterlijk zo te lezen bij de voorbeelden.

wanton

#5 , 22 aug 2010 15:50

Theorie en praktijk blijken toch te verschillen....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

neira

#6 , 22 aug 2010 20:09

Point being? Moet ge als raadgever niet de theorie volgen? Zeker als die in het voordeel is van de belastingplichtige? Zie anders ook het nut niet in van dit forum. Voor die ene keer dat de administratie de wet ruim interpreteert, gaat gij het eng interpreteren (mij niet gelaten natuurlijk). De theorie is oeverloos complex en daardoor sluit de praktijk niet altijd aan bij de theorie, ofwel door een "grijze zone", ofwel bij gebrek aan kennis door één of meerdere partijen (belastingambtenaar/raadgever-fiscalist/belastingplichtige). Dit laatste hoeft geen schande te zijn, ik heb hier ook al dingen bijgeleerd op dit forum. Maar dan moet je dat wel durven toegeven ook, en niet eindigen met een dooddoener, of gewoon niet meer reageren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”