SSV op hypothecair mandaat fiscaal aftrekbaar?

wanton

Re: SSV op hypothecair mandaat fiscaal aftrekbaar?

#16 , 13 aug 2010 19:54

Neira spreekt over SSV bij een hypothecaire lening.

Basejumper en ikzelf hebben steeds geantwoord op de vraag : wat met SSV bij lening met hypothecair mandaat. Dat is heel iets anders. Indien er nog ruimte is kan zo'n SSV-premie gebruikt worden in het langetermijnsparen.

Neira , als intresten en aflossingen van de hypothecaire lening voldoende zijn om de korf van woonbonus volledig te vullen , zwijg ik verder van de SSV. Idd , die worden nergens meer aangegeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#17 , 15 aug 2010 17:19

Beste,

Allé, nog één keer voor alle duidelijkheid :

Alle levensverzekeringen (dus ook schuldsaldoverzekeringen) die voldoen aan de voorwaarden voor aftrek zijn ook fiscaal aftrekbaar. Of die levensverzekeringen nu al dan niet gekoppeld of verbonden zijn met een krediet is daarbij geen factor. Hier is de gwone fiscale aftrek van het lange termijnsparen van toepassing aan het verbeterd gemiddeld tarief.

Schuldsaldoverzekeringen die verbonden zijn aan woonkredieten van < 1/1/2005 en voor zover het gaat om de enige woning genieten van een verhoogde mate van aftrekbaarheid (aan het marginaal tarief : dus in de hoogste schijf)

Schuldsaldoverzekeringen gekoppeld aan woonkredieten enige eigen woning na 1/1/2005 kunnen in aanmerking komen voor de aftrek in de woonbonus. Alleen is die korf doorgaans al opgevuld door het woonkrediet zelf en is het zelden zinvol om die SSV aftrekbaar te maken.

Elk dossier moet op zijn inhoud beoordeeld worden en de juiste fiscale strategie gekozen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

neira

#18 , 16 aug 2010 09:47

Wanton, ik vind geen bewijs van het tegendeel, ik was eerst geneigd je te volgen, maar ik vind het wel eigenaardig dat een grootbank hier blijkbaar niet van op de hoogte is want inzake werd mij geen attest (basis + betaling) uitgereikt, hetgeen wel absoluut noodzakelijk is om de belastingvermindering te genieten, dus voor de SSV met hyp.volmacht. Heb je dit in de praktijk wel al gezien?

Wat advies aan topicstarter betreft, het niet inbrengen van de éénmalig betaalde premie SSV bij een lening aangegaan op het eind van het jaar (en de korf met kapitaal en intrest dus absoluut nog niet vol zit), is mi een vorm van overdreven altruïsme. Aan de latere belastbaarheid heb je zelf toch niets aan, en voor je erfgenamen is dat nu ook geen ramp want ze doen nog steeds een uitstekende zaak. Hangt er vanaf welke persoonlijke afweging je maakt.

Reclame

wanton

#19 , 16 aug 2010 11:58

Wat advies aan topicstarter betreft, het niet inbrengen van de éénmalig betaalde premie SSV bij een lening aangegaan op het eind van het jaar (en de korf met kapitaal en intrest dus absoluut nog niet vol zit), is mi een vorm van overdreven altruïsme. Aan de latere belastbaarheid heb je zelf toch niets aan, en voor je erfgenamen is dat nu ook geen ramp want ze doen nog steeds een uitstekende zaak. Hangt er vanaf welke persoonlijke afweging je maakt.
Neira ,
Hierin heb je gelijk. In mijn eerste antwoord in deze topic heb ik daarnaar verwezen. En ik heb dat op dit forum nog vermeld.
Voor de jongeren , wiens belastingbbrief ik invul , maak ik ook altijd die afweging. Misschien dat eerste jaar enkele euro's missen door de SSV niet aan te geven dan ooit , hopelijk nooit , taksen te betalen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#20 , 16 aug 2010 14:27

Neira,

Bij het aangaan van een levensverzekering kan je opteren om die fiscaal af te trekken, of je kan ervoor opteren om dat niet te doen.
In het tweede geval zal de bank de levensverzekering niet fiscaal aftrekbaar aanmerken (hoewel het theoretisch wel kan).

Waarom?

Indien je een premie van een levensverzekering fiscaal vrijstelt - ook al is het maar 1 jaar gebeurd - dan zal de uitkering ingeval van overlijden ook belastbaar worden. Als uit het dossier blijkt dat het fiscaal vrijstellen van de premie weinig of geen voordeel biedt (bvb als de volgende jaren de volledige fiscale korf opgevuld is door leningen enz) wordt er inderdaad geregeld de optie genoemen om de premie niet vrijstelbaar te maken, en dus ook geen fiscaal attest uit te reiken.

Immers : stel dat die bank een fiscaal attest uitschrijft, dan zal bij een eventuele uitkering er ook verondersteld worden dat de premie effectief fiscaal werd vrijgesteld, en zal bij overlijden een fiscale belasting volgen. Indien je die premies dan niet zou vrijgesteld hebben, moet je bij de belastingen attesten opvragen waaruit blijkt dat je die premies geen enkel jaar hebt afgetrokken. Heel wat geloop en gewacht dus terwijl je misschien bij aanvang al wist dat er geen fiscale vrijstelling zou gebeuren, en dat de bank/verzekering dat had kunnen voorkomen.

Meer nog : heel veel belastingplichtigen zijn onwetend en zouden - ten onrechte - belasting betalen op een uitkering van een levensverzekering terwijl dat niet eens moet...

Fredje1811

#21 , 28 okt 2010 21:43

ik dacht dat er in de pot van pensioensparen, ook maar één contract kon ingebracht worden.
Bijgevolg indien er twee schuldsaldoverzekeringscontracten zijn, kan er maar één premie ingebracht worden.
Indien er een pensioenspaarcontract is, hetzelfde.

basejumper

#22 , 29 okt 2010 19:19

Fredje,

Pensioensparen is een ander fiscaal artikel dan het artikle van lange termijnsparen.
De regels en voorwaarden zijn dus verschillend. Je bijgevolg conslusie is dus onjuist.

Fredje1811

#23 , 30 okt 2010 10:45

volgens mij kun je je premie van je SSV (op voorwaarde dat je pot LTS vol is), ook aftrekken onder pensioensparen
maar in de pot van pensioensparen mag je dus slechts 1 contract in mindering brengen

Fredje1811

#24 , 30 okt 2010 11:30

Schuldsaldoverzekering binnen het fiscaal stelsel van pensioensparen
Met deze keuze breng je de premies voor de schuldsaldoverzekering onder in de fiscale korf die voor het pensioensparen wordt gebruikt. Die korf staat los van de fiscale korf voor het langetermijnsparen. Op die manier kan je dus een bijkomend fiscaal voordeel bekomen op de premies, zelfs wanneer de korf voor het woonkrediet al volledig gevuld is.

Om de premies voor de schuldsaldoverzekering onder dit stelsel te brengen, moet aan dezelfde voorwaarden voldaan worden die hierboven zijn beschreven. Voor het aanslagjaar 2010 (inkomsten uit 2009) bedraagt de fiscale vrijstelling voor het pensioensparen € 870. Het belastingvoordeel ligt tussen 30% en 40% (verhoogd met de gemeenteopcentiemen) op het vrijgestelde bedrag.

Het nadeel van deze methode is dat je bij uitkering van het verzekerde kapitaal belast wordt. De fiscus heft een belasting van 10% op het uitgekeerde kapitaal. Dit geldt zelfs wanneer je maar één enkele storting voor de schuldsaldoverzekering fiscaal in mindering hebt gebracht!

bron: hoeveel kost mijn huis.be

desondanks altijd beter om niet fiscale schuldsaldoverzekering te nemen en geen premies in te brengen omwille van belasting op eventuele kapitaalsuitkering bij verlijden

Fredje1811

#25 , 30 okt 2010 11:59

Schuldsaldoverzekering binnen het fiscaal stelsel van pensioensparen
Met deze keuze breng je de premies voor de schuldsaldoverzekering onder in de fiscale korf die voor het pensioensparen wordt gebruikt. Die korf staat los van de fiscale korf voor het langetermijnsparen. Op die manier kan je dus een bijkomend fiscaal voordeel bekomen op de premies, zelfs wanneer de korf voor het woonkrediet al volledig gevuld is.

Om de premies voor de schuldsaldoverzekering onder dit stelsel te brengen, moet aan dezelfde voorwaarden voldaan worden die hierboven zijn beschreven. Voor het aanslagjaar 2010 (inkomsten uit 2009) bedraagt de fiscale vrijstelling voor het pensioensparen € 870. Het belastingvoordeel ligt tussen 30% en 40% (verhoogd met de gemeenteopcentiemen) op het vrijgestelde bedrag.

Het nadeel van deze methode is dat je bij uitkering van het verzekerde kapitaal belast wordt. De fiscus heft een belasting van 10% op het uitgekeerde kapitaal. Dit geldt zelfs wanneer je maar één enkele storting voor de schuldsaldoverzekering fiscaal in mindering hebt gebracht!

bron: hoeveel kost mijn huis.be

desondanks altijd beter om niet fiscale schuldsaldoverzekering te nemen en geen premies in te brengen omwille van belasting op eventuele kapitaalsuitkering bij verlijden

Bovendien kun je dus slechts 1 contract inbrengen onder die pot: ofwel SSV ofwel pensioensparen.
maar gezien de je schuldsaldoverzekering meestal max. 20 jaar loopt (2/3en van de lengte van je krediet), kan je dus op je 45e nog aan pensioensparen beginnen.

basejumper

#26 , 30 okt 2010 17:23

Fredje,

Dat klopt. Alleen kan je je daar afvragen in hoeverre dat zinvol is. Pensioensparen heeft als concept dat je een kapitaal spaart tegen je pensioenleeftijd. Als je gedurende 20 - 25 -30 jaar dit oneigenlijk gebruikt om een overlijdensdekking fiscaal af te trekken zal je dat pensioenkapitaal dus drastisch beperken. je kan inderdaad vanaf je 40 - 45 nog starten maar de winst inzake kapitalisatie zit hem natuurlijk in die eerste jaren...

Fredje1811

#27 , 30 okt 2010 17:54

idd

ik ben sowieso voorstander van een niet-fiscale schuldsaldoverzekering, zijnde het maar om het risico om niet meer te kunnen betalen nog meer te beperken voor de langstlevende.

Natuurlijk in deze tijden waar meerdere al een groepsverzekering hebben bij hun werkgeve (waar dikwijls al een pensioenkapitaal wordt gespaard van 2 à 300.000 EUR), zullen mss velen niet meer aan pensioensparen doen.
Ik veronderstel trouwens als je nog een groot kapitaal spaart via pensioensparen, je 80% regel in gevaar kan komen...

basejumper

#28 , 31 okt 2010 19:30

Fredje,

De 80 % regel geldt enkel voor wat we de "tweede pijler" verzekeringen heten. het gaat dus om die verzekeringen die vanuit de werkomgeving gespaard worden. Vb vrije beroepen met én groepsverzekering én Rizivcontracten, of zelfstandigen in vennootschap met én groepsverzekring en VAPZ (vrij aanvullend pensioen zelfstandigen) . De 80 % regel geldt niet voor de 3° pijler verzekeringen. Pensioensparen en lange termijnsparen kunnen dus perfect gecombineerd worden met groepsverzekering en maken geen deel uit van de 80 % berekening.

gebruiker

#29 , 02 nov 2010 20:05

In de volgende brochure zou je alles moeten kunnen terugvinden:

http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... g_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”