Ik betaal nu in Nederland 52% voor het deel van mijn salaris wat in de hoogste schijf valt. Geniet ik daarnaast nog inkomsten uit een eigen onderneming, dan zou dat in Nederland volledig voor 52% belast worden. België heft inderdaad de gemeentebelasting, dit is ook op basis van het inkomen, maar is een verwaarloosbaar bedrag.
Duidelijk dat België gaat heffen. Moet ik dit inkomen in Nederland dan ook opgeven als zijnde 'wereldinkomen' ?
Nederland leek me tot nu toe makkelijker, omdat ik daar al belasting betaal en ik mijn fiscale aangifte daarmee niet heel veel complexer ga maken. Ik neem aan dat ik vanuit NL ook op opdrachtenbasis in België kan werken? Hier heft België dan alleen BTW over?
Maw, zoals ik vermoedde en reeds voor verwittigde, zal je fiscale situatie wel iets complexer zijn dan je zelf meent te mogen veronderstellen.
Je kan geen planning doen enkel gesteund door vragen via een online forum waar je riskeert van cruciale info niet te vermelden (omdat je onwetend bent van bepaalde implicaties tot en met de mogelijkheid van het niet vermelden van omstandigheden om te vermijden dat je een antwoord zou krijgen dat je vermoedt dat niet binnen je eigen planning/gedachtengang zou vallen).
Je geeft reeds te weinig info om met zekerheid te kunnen bepalen dat je niet in België zal belast worden.
En die gedachtengang over zelfstandige activiteit in bijberoep als je zaakvoerder voor een vennootschap zou zijn, dat mag je ook reeds vergeten. Hier speelt reeds de gekozen vennootschapsvorm mee. Wat hierin ook speelt is je sociaal statuut en de mogelijkheid om bepaalde vrijstellingen van sociale bijdragen te kunnen verkrijgen. Dit antwoord gaat dan nog samen met een bijdrageplicht inzake sociale lasten in België wat ook al niet kan uitgemaakt worden.
Werken als zelfstandige in België heeft deze dagen reeds zijn probleempunten, het werken met een vennootschap zorgt voor grotere mogelijke implicaties (ik denk hierbij reeds aan een eventuele firmawagen), maar het wonen in één land, het reeds als loontrekkende werken in een ander land en daarbovenop een activiteit ontwikkelen als zelfstandige of via een vennootschap voor een deel in een ander land en een deel in je woonststaat dat zorgt voor risico op foutief handelen wat je duur kan te staan komen, op meer dan één vlak (belastingen + boetes + BTW + boetes + sociale bijdragen + boetes).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)