vernietiging aanslagen personenbelasting

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: vernietiging aanslagen personenbelasting

#16 , 14 jun 2013 16:47

Die aanslagen zijn vernietigd door het Hof van Beroep. Ze bestaan dus niet meer. De belastingadministratie moet hiervoor niets doen. Ze moeten alleen terugbetalen (als er iets geïnd werd, meestal is dat niet zo omdat hetgeen in betwisting is niet mag geïnd worden).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#17 , 14 jun 2013 16:51

Er kan wel beslag gelegd worden op goederen van de Staat.

Ik heb niet gezegd dat dit gemakkelijk zal zijn ....

Uw bevestiging dat de Staat vrijwillig uitvoert en terugbetaalt na een vonnis (als er berust wordt) zal de oorspronkelijke vraagsteller misschien gerust stellen.

desertrose
Topic Starter

#18 , 14 jun 2013 17:21

Die aanslagen zijn vernietigd door het Hof van Beroep. Ze bestaan dus niet meer. De belastingadministratie moet hiervoor niets doen. Ze moeten alleen terugbetalen (als er iets geïnd werd, meestal is dat niet zo omdat hetgeen in betwisting is niet mag geïnd worden).
Daar ben ik het mee eens, maar het probleem is dat de dministratie dat niet wil aanpassen , dusdoende staan die aanslagen nog altijd op mijn fiscale balans in het rood. De jaren erna hebben ze geld ingehouden, omdat ik dus nog een "openstaande" schuld had, maar dat geld wordt ook maar niet gestort. Ik heb eens een jaar mijn autotax dubbel betaald (1600 euro) en dat geld hebben ze toen ook ingehouden.

Reclame

jefke007

#19 , 14 jun 2013 17:41

Praktisch

Je kan ook de stand van zaken van een fiscaal dossier dat in betwisting bij de rechtbank is ( of was ) electronisch raadplegen onder "minfin" oa datum van 'berusting' is van belang , een 15 tal elementen van het betwist dossier kan je daar raadplegen.
De uitvoeringsbeslissing van de Administratie wordt OOK aan de belastingplichtig betekend ( normaal heel kort na de gerechtelijke uitspraak zelfs )

Eveneens is wettelijk bepaald dat de uitbetaling van de gerechtelijke beslissing op het einde van 2 maanden na de uitspraak kan gebeuren ( ten vroegste uiteraard )
De betaling van de intresten gebeurt door een andere dienst ( " de ontvanger" ) maar om de een of andere duistere redenen duurt dat in de praktijk 6 maanden langer dan de betaling van de hoofdsom

desertrose
Topic Starter

#20 , 14 jun 2013 17:57

Praktisch

Je kan ook de stand van zaken van een fiscaal dossier dat in betwisting bij de rechtbank is ( of was ) electronisch raadplegen onder "minfin" oa datum van 'berusting' is van belang , een 15 tal elementen van het betwist dossier kan je daar raadplegen.
De uitvoeringsbeslissing van de Administratie wordt OOK aan de belastingplichtig betekend ( normaal heel kort na de gerechtelijke uitspraak zelfs )

Eveneens is wettelijk bepaald dat de uitbetaling van de gerechtelijke beslissing op het einde van 2 maanden na de uitspraak kan gebeuren ( ten vroegste uiteraard )
De betaling van de intresten gebeurt door een andere dienst ( " de ontvanger" ) maar om de een of andere duistere redenen duurt dat in de praktijk 6 maanden langer dan de betaling van de hoofdsom
Heb ik ook al gedaan, maar daar staat dat het geschil nog niet afgesloten is.

jefke007

#21 , 14 jun 2013 18:03

Ik veronderstel dat ze wel een datum van berusting hebben ingevuld ?
Ze sluiten enkel af als jij daadwerkelijk je centen in handen hebt, dus tot zover klopt het wel.
Er staan ook verschillende emailadressen van de behandelende ambtenaren bij

desertrose
Topic Starter

#22 , 14 jun 2013 18:09

Ik veronderstel dat ze wel een datum van berusting hebben ingevuld ?
Ze sluiten enkel af als jij daadwerkelijk je centen in handen hebt, dus tot zover klopt het wel.
Er staan ook verschillende emailadressen van de behandelende ambtenaren bij
nee, totaal niets ingevuld, de laatste 4 vakken zijn nog altijd leeg.
Heb de desbetreffende diensten al gecontacteerd, maar daar word ik al bijna 2 maanden van het kastje naar de muur gestuurd.
Eerst weten ze van niks en gaan ze eens rondhoren
Na een maand hoor ik niks en telefoneer ik nog eens
Dan vragen ze het arrest op,dat mail ik door en krijgen ze zogezegd niet aan
Dan is de ontvanger in verlof
Dan hadden ze zich vergist van naam
Dan zou het nog 1 dag duren
Dan deed ik volgen haar heel moeilijk
Dan moest ik de cel geschillen contacteren
en dan begon heel dat spelleke terug opnieuw.

desertrose
Topic Starter

#23 , 17 jun 2013 17:51

Vandaag terug contact gehad met het belastingkantoor, nu vertelden ze me dat ze geen attest konden geven dat ik geen openstaande schuld had bij de personenbelasting omdat het een tussenarrest is, want ze kunnen dus nog subsidiaire aanslagen vestigen, maar het hof heeft de aanslagen vernietigd, dus dat zouden ze toch moeten aanpassen op mijn dossier lijkt me.

scorpioen

#24 , 17 jun 2013 18:22

In de mate dat het hof van beroep niet alleen de aanslagen vernietigd heeft maar tegelijkertijd "veroordeelt de Belgische Staat tot terugbetaling van alle sommen die op grond van deze aanslag werden geïnd, verhoogd met de moratoriuminteresten overeenkomstig artikel 418 WIB92." (de klassieke formule van het hof), moeten die sommen inderdaad terugbetaald worden.

Zoals reeds vroeger gezegd: enkel wat op grond van de aanslag geïnd werd, (nog) niet de bedrijfsvoorheffing. Daarvoor is het nog even wachten op het eindarrest dat vaststelt dat geen subsidiaire aanslag mogelijk is.

indramaes

#25 , 17 jun 2013 18:51

scorpioen , bedankt voor
de
uitleg

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”