#1 , 27 jul 2019 09:03
Hallo. Op het moment zit ik in Ierland. Ik werk bij een onderaannemer voor een groot techbedrijf. Ik ben op 12 juni naar Ierland gegaan. Ik wil stoppen met dit werk en teruggaan naar België. Ik heb teveel heimwee. Hoe zit dat met werkloosheidsuitkering? Moet ik ook in Ierland ontslagen zijn geweest om recht te hebben op een uitkering bij wederkeren naar België? Ik ga hier in Ierland in totaal niet langer dan 3 maanden hebben gewoond. De Rva vertelde mij dat mijn werkloosheidsuitkering hoger zou zijn als ik meer zou hebben verdiend in Ierland vanwege een verdrag. Moet ik echter hier in Ierland belastingen hebben afgedragen als permanent resident? Ik heb namelijk aangevinkt dat ik hier minder dan 180 dagen ging zijn in 2019 en ik zou dan geen of minder belastingen afdragen aan Ierland. Nu vraag ik mij af, was dat onverstandig? Hoe lang moet men gewerkt hebben in een ander EU land zodat het effect heeft op de hoeveelheid van de werkloosheidsuitkering? En moet men in dat geval inwonersbelastingen hebben afgedragen aan het EU land waarin men werkte? Bij voorbaat dank.