Bedrijf verwacht btw nummer van klant om te kunnen factureren

Laru
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bedrijf verwacht btw nummer van klant om te kunnen factureren

#1 , 23 mar 2020 15:07

Ik heb onlangs een kleine kantoorruimte gehuurd via een bedrijf dat deze per uur aanbood. De aanvraag gebeurde online, de betaling zou dan achteraf via opgestuurde factuur verlopen.
Nu krijg ik van hun de vraag om een btw nummer te voorzien aangezien ze blijkbaar niet mogen verhuren aan particulieren? Dit was mij niet duidelijk bij het aanvragen van de kantoorruimte en ik weet niet zeker wat te doen in dit geval. Het gaat hier om een bedrag van slechts 30EUR, dus zelf een BTW nummer gaan aanvragen enkel om dit te regelen lijkt me volslagen nutteloos. Bestaat er echt een wettelijke reden dat een bedrijf expliciet niet aan particulieren mag factureren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 mar 2020 15:47

Door een aanpassing van de wetgeving in 2019 is het verhuren van kantoorruimte anders in B2B en B2C context. De verhuurder kan een fiscaal nadeel ondervinden als het niet is wat hij verwachtte.

Als hiervan niets in de overeenkomst staat, valt dat moeilijk hard te maken. De vraag is dan natuurlijk waarom een particulier een kantoorruimte nodig heeft.

Een btw-nummer aanvragen kan ook niet "voor de leut", er moet een beroepsmatige activiteit gebeuren.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”