een vriendin heeft een rare situatie aan de hand, zoals ik heb begrepen:
was haar man verleden jaar 3 weken ziek en kwam ze erop uit dat derde week zijn werkgever veel minder betaalde
ik ben dat toen voor haar gaan opzoeken en heb toen uitgelegd dat werkgever van 1ste tot 7de dag 100%(van maandag tot zondag is dit?) betaalt, van 8ste tot 14de dag 85,88% betaalt en van 15de dag tot 30ste dag 25,88% van bruto betaalt en 85,88% van het loon dat deze grens overschrijdt
ik kan haar de juiste berekeningswijze van de derde week niet uitleggen omdat er een minder bedrag op de loonbrief van haar man staat(kan iemand hier een vb van berekeningswijze doen?)
alsook is nu uitgekomen dat hij geen bijpassing van ziekenfonds heeft gehad, moest dit normaal niet gebeuren, bv derde week?
nu is ze op al zijn loonbrieven van vorig jaar de bedrijfsvoorheffing gaan samentellen en dit blijkt meer te zien dan op de belastingfiche van werkgever(van haar man), deze heeft er meer dan 100 euro minder op gezet zodat ze dus minder terugtrekken, werkgever fout?
alsook was haar man dus drie weken ziek, er vielen inhaalrustdagen in, moet de werkgever deze ook betalen door zijn ziekte of niet?
en dan had ze nog zo een rare belastingfiche, daarop vermelde de werkgever dat hij geen 2 weken ziek was en stond er minder ziekengeld op dan werkgever had betaald, als haar man daarover zou reclameren bij zijn baas, werkt dat dan niet in zijn eigen nadeel omdat op ziekengeld geen bv wordt geheven?
in ieder geval, de hele aangifte van hun is één soep, kan iemand dringend deze vragen beantwoorden daar ze hun aangifte nog niet hebben ingediend?