Werken in Nederland?

tatercounter
Topic Starter

Werken in Nederland?

#1 , 18 jun 2009 09:30

Heeft iemand hier ervaring/raad ivm werken in Nederland maar in België blijven wonen? Wat we er tot nu toe al van weten is dat inkomstenbelastingen ginder zouden betaald moeten worden, dat er minder verschil is tss bruto en netto maar dat er wel minder wordt afgehouden voor pensioenen.

Concreet vraag ik me nog af:

- Als mijn partner ginder zou gaan werken, hoe zit dat dan met kinderbijslag? aangezien die via werkgever van de vader gaat, valt de kinderbijslag dan onder het Nederlands systeem?

- Mijn partner heeft twee kinderen ten laste, maar de kinderen wonen uiteraard in België, moet hij ze dan invullen op belastingsbrief voor Nederland of moet er nog een belastingsbrief voor België worden gemaakt met nul inkomsten maar wel de kinderen ten laste?

- Idem als hierboven met dingen als pensioensparen, die gebeuren ook via een Belgische maatschappij.

Ik weet niet of het rol speelt maar voor de volledigheid: wij bezitten geen eigen huis, zijn niet gehuwd (overwegen om te gaan wettelijk samenwonen), zijn allebei volledig gescheiden (NSG), hij heeft twee kinderen ten laste waarvan hij de helft van het fiscaal voordeel aan zijn ex doorgeeft (bilocatie), ik heb twee kinderen volledig ten laste (klassieke omgangsregeling met allimentatie) - wij zijn jonge dertigers.

PS: graag antwoorden in mensentaal - ik snap echt niks van het juridisch jargon :oops:

Alvast bedankt.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding