BTW - nieuwe wagen

lainkes
Topic Starter

BTW - nieuwe wagen

#1 , 04 aug 2009 14:16

Beste,

Ik ben zelfstandig in bijberoep.
Verleden jaar heb ik een tweedehands wagen gekocht van een erkend handelaar (factuur met BTW).

Ondertussen wil ik een grotere auto kopen en dus mijn huidige wagen verkopen. (Eventueel aan mijn echtgenoot).

Kan dit zomaar? Hoe zit dat met de BTW? En wat met de belastingen?

Alvast bedankt voor enige nuttige informatie

Lainkes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xav

#2 , 27 jan 2011 11:07

Hallo,

Ik zit met dezelfde vraag. Hoe hebt u het kunnen oplossen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groeten

glenn1976
Contacteer: Website

#3 , 28 jan 2011 08:49

Beste,

Ik ben zelfstandig in bijberoep.
Verleden jaar heb ik een tweedehands wagen gekocht van een erkend handelaar (factuur met BTW).

Ondertussen wil ik een grotere auto kopen en dus mijn huidige wagen verkopen. (Eventueel aan mijn echtgenoot).

Kan dit zomaar? Hoe zit dat met de BTW? En wat met de belastingen?

Alvast bedankt voor enige nuttige informatie

Lainkes
We zullen even veronderstellen dat het om een personenwagen gaat en dat u btw-aangiften moet indienen. Bij de aankoop van deze personenwagen hebt u maximum 50% van de btw in aftrek kunnen brengen (ook al is het beroepsgedeelte van de wagen groter).

Indien u nu de auto wilt verkopen, moet u dit doet met 21% btw.

op de meerwaarde van de auto zult u belastingen moeten betalen (bv boekwaarde is nog 10.000, u verkoop voor 12.000 -> op 2.000 meerwaarde betaald u belastingen)

Gezien u wenst deze wagen aan uw echtgenoot te verkopen, zal u natuurlijk de neiging hebben om de prijs zo laag mogelijk te houden (en dus ook minder btw te betalen). Het is maar de vraag of de belastingen het leuk gaan vinden als u die wagen met verlies voor uw zaak zult verkopen aan uw partner. Raadpleeg uw boekhouder voor u zulke zaken doet!

Reclame

aldi18

#4 , 30 jan 2011 21:35

hallo, heb ik zelf meegemaakt, de belastingen zijn daar niet mee akkoord. oplossing is de auto eerst aan iemand anders verkopen (bvb garage) en direct terug kopen op naam van uw vrouw.

hanse

#5 , 01 feb 2011 20:13

inzake btw hangt het ervan af voor welk percentage je de kosten van de auto inbrengt en je hem indertijd met btw recuperatie hebt aangekocht.

als je geen btw hebt afgetrokken in het verleden moet je nu ook geen btw op de verkoopfactuur rekenen.

als je btw hebt afgetrokken bepaalt het beroepspercentage de groote van de verschuldigde btw

Als je de autokosten vb voor 80 % aftrekt, zal je op de verkoopfactuur van je auto op 80% btw moeten rekenen

als je 40% aftrekt zal je op de verkoopfactuur 40% btw moeten rekenen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”