BTW - nieuwe wagen

lainkes
Topic Starter

BTW - nieuwe wagen

#1 , 04 aug 2009 14:16

Beste,

Ik ben zelfstandig in bijberoep.
Verleden jaar heb ik een tweedehands wagen gekocht van een erkend handelaar (factuur met BTW).

Ondertussen wil ik een grotere auto kopen en dus mijn huidige wagen verkopen. (Eventueel aan mijn echtgenoot).

Kan dit zomaar? Hoe zit dat met de BTW? En wat met de belastingen?

Alvast bedankt voor enige nuttige informatie

Lainkes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xav

#2 , 27 jan 2011 11:07

Hallo,

Ik zit met dezelfde vraag. Hoe hebt u het kunnen oplossen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groeten

glenn1976
Contacteer: Website

#3 , 28 jan 2011 08:49

Beste,

Ik ben zelfstandig in bijberoep.
Verleden jaar heb ik een tweedehands wagen gekocht van een erkend handelaar (factuur met BTW).

Ondertussen wil ik een grotere auto kopen en dus mijn huidige wagen verkopen. (Eventueel aan mijn echtgenoot).

Kan dit zomaar? Hoe zit dat met de BTW? En wat met de belastingen?

Alvast bedankt voor enige nuttige informatie

Lainkes
We zullen even veronderstellen dat het om een personenwagen gaat en dat u btw-aangiften moet indienen. Bij de aankoop van deze personenwagen hebt u maximum 50% van de btw in aftrek kunnen brengen (ook al is het beroepsgedeelte van de wagen groter).

Indien u nu de auto wilt verkopen, moet u dit doet met 21% btw.

op de meerwaarde van de auto zult u belastingen moeten betalen (bv boekwaarde is nog 10.000, u verkoop voor 12.000 -> op 2.000 meerwaarde betaald u belastingen)