belastingvrijstelling woning

meesje
Topic Starter

belastingvrijstelling woning

#1 , 11 mei 2010 19:47

Ik bewoon als eigenaar mijn twee woningen zelf (ze zijn dus niet verhuurd) en verblijf in beide woningen ongeveer evenveel. Ik mocht steeds kiezen welke van de twee woningen ik NIET aangaf in de belastingaangifte. Ik heb vorig jaar mijn domicilie verplaatst van woning 1 naar woning 2. In woning 1 woont ook nog steeds mijn alleenstaande zoon. Hij heeft zijn domicilie daar laten staan omdat hij in die regio werkt. Alle kontrakten, abonnementen, taksen, enz. van beide woningen staan op mijn naam. Ik verblijf ongeveer even veel in de twee woningen.
Vraag: Kan ik nog steeds kiezen welke van de twee woningen ik NIET aangeef of gaat dat niet meer omdat mijn zoon nu niet meer bij mij is gedomicilieerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 mei 2010 20:23

In principe is de vrijstelling voor het huis waar je per 1/1 gedomicileerd bent. Vermoedelijk heb je op dat adres je belastingbrief ontvangen. Het KI van de andere woning moet je aangeven bij code 1106.
Ik zou riskeren om vrijstelling te nemen op de woning met het hoogste KI.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 mei 2010 20:51

Indien men twee woningen bezit die men niet verhuurt en ze zelf bewoont mag men kiezen voor welke woning men vrijstelling wenst. Aangezien u aan de gestelde voorwaarden voldoet lijkt het mij dat aan de voorwaarden voldaan is. Tenzij de fiscus impliciet zou gaan veronderstellen dat woning 1 desalniettemin verhuurd is omdat er iemand in gedomicilieerd is. Maar dan zou de fiscus dat al eerst moeten gaan controleren......en vervolgens de niet-verhuring in twijfel trekken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”