#1 , 20 mei 2010 18:39
Enkele dagen geleden heb ik 2 berichten gepost, maar door technische problemen op het forum werden toen alle berichten van de laatste 48 uur verwijderd.
Ik begin dus maar helemaal opnieuw :
EERSTE BERICHT :
-----------------------
Er wordt mij een belasting voor inname van het openbaar domein ten laste gelegd door de gemeente (ingevolge een reglement door het college gestemd in 2007).
De ruwbouwaannemer die verantwoordelijk was voor de inname van het domein had bij de gemeente een papier ondertekend waarin hij erkend en aanvaart de overtreder te zijn, en bijgevolg ook degene die de rekening zou betalen.
Na een lange correspondentie hierover tussen hem en het gemeentehuis (waarvan ik als eigenaar niet op de hoogte was) kreeg ik een jaar na de feiten (september 2009) een brief van de gemeente waarin ik word verwittigd dat de belasting in kwestie aan mij (de eigenaar) zal worden doorgerekend omdat de aannemer (een jaar later) weigert deze belasting te betalen.
Hij heeft hiervoor een advokaat onder de arm genomen, de gemeente ook, maar deze laatste heeft de zaak laten schieten omdat zij volgens hun raadgevers niet zouden kunnen winnen.
Oplossing : terug naar de eigenaar (ik dus) ermee, en hem/haar de belasting toesturen, mits ook nog eens 10% ambsthalve verhoging van het bedrag !
Omdat ik niet eens op de hoogte was van de hele aanslag, noch van het totale bedrag, vond ik dat ik ten onrechte werd belast en zeker wat die extra 10% betreft. Ik moest sowieso de belasting betalen, bezwaarschrift indienen (wat ik heb gedaan), en vragen om gehoord te worden. De hoorzitting is op 4 juni 2010 en het dossier kan door mij worden ingezien op de gemeente, tussen 17 mei en 27 mei 2010. Ik zoek nu assistentie voor het inzien van het dossier, en de punten van verweer die ik kan aanhalen tijdens de hoorzitting.
Is er iemand die dit met mij kan bespreken aub ?
Hierop kreeg ik 1 antwoord, maar dat bracht me geen stap verder :
Antwoord (roharro ):
Controleer wie volgens het reglement verantwoordelijk is voor de betaling van die belasting. Meestal is het de bouwheer, Uzelf dus.
TWEEDE BERICHT :
-----------------------
Ja, dat klopt, maar als de gemeente niet alleen toelating geeft aan de eigenaar maar ZELF suggereert om de aannemer in zijn plaats een geldig gemeentedocument te laten ondertekenen, de benaming "eigenaar" op het document door "aannemer" laat vervangen, aan het document een dossiernummer toekent en achteraf op die basis nog 9 maanden lang een
correspondentie en achteraf een procedure voert met de aannemer (zonder medeweten van de eigenaar), erkennen zij - de gemeente - hierbij toch dat zij akkoord zijn met het feit dat die aannemer de belasting betaalt ipv de eigenaar.
Als zij dan een jaar na het ondertekenen van het document door de
aannemer, plots terug bij de (onwetende) eigenaar komen aankloppen omdat zij geen gelijk krijgen in hun procedure, en hem/haar (terug) verantwoordelijk houden voor de inname van het openbaar domein, is dat alleen maar omdat zij in oorsprong zelf fouten hebben gemaakt, en ze niet meer kunnen oplossen.
Anderzijds, als de aannemer vele weken langer dan voorzien zijn materialen op het openbaar domein laat staan, vele vierkante meters meer inneemt dan alleen maar "voor de voordeur", zelfs aan de overkant van de straat, dan is dat ook niet iets wat men als eigenaar op voorhand kan inschatten. Dan is dat rechtstreeks de verantwoordelijkheid van de aannemer zelf.
Voor de werfuitzetting rekent de aannemer trouwens zoals voorzien in het bestek een alles omvattend bedrag, dus ook voor het neerpoten van een werfwagen, een WC, materialenkeet, aanhangwagen etc. Hij is de enige die weet hoeveel gerief hij gaat meebrengen voor de periode dat hij een huis bouwt, en hoeveel ruimte al dat gerief en die keten gaan innemen. Hij dient zich op voorhand ter plaatse te vergewissen of hij daar allemaal
genoeg plaats voor heeft, en of hij die inname van het openbaar domein moet voorzien van nachtverlichting e.d. Hij moet ook bij de gemeente informeren of hij zomaar alles op de openbare weg mag plaatsen, dan wel op de grasbermen, tegen de bomen etc....
Hij is tenslotte ook de enige die beslist wanneer hij al dat gerief niet meer nodig heeft en terug kan afbreken of verwijderen. Als al dat materiaal daar dan nog 2 maanden langer dan voorzien blijft staan, lopen de kosten van belasting wel hoog op, en kan je als eigenaar die keten en materialen niet eigenhandig verwijderen.
Temeer daar de aannemer persoonlijk enkele maanden voordien dan het gemeenteformulier persoonlijk heeft ondertekend als zijnde de verantwoordelijke innemer van het openbaar domein, en bijgevolg ook de betaler is/wordt van de daarmee gepaarde belastingen. Daarmee had hij aanvankelijk t.o.v. de gemeente ook geen probleem, ook niet met de vierkante meters, ook niet met de ingenomen termijnen (feiten die gestaafd werden met foto's van de toezichter).
De gemeente zit erg verveeld met hun eigen fouten, en dat heeft de betrokken dienst ook toegegeven, maar dat helpt mijn probleem niet verder.
Ik zoek nu dringend bijstand om het dossier i.v.m. de hoorzitting in te kijken en mijn verdediging voor te bereiden.