fiscale aftrek verhuurde woning

X060610
Topic Starter

fiscale aftrek verhuurde woning

#1 , 06 jun 2010 17:41

hallo,

enige tijd geleden bewoonden m'n vriendin en ikzelf elk onze eigen woning met elk onze eigen hypotheek. Zij viel in het nieuwe systeem ("woonbonus") aangezien haar lening werd afgesloten na 01.01.2005. Nu is zij sinds 01.01.2009 bij mij komen inwonen en verhuurd ze haar eigen woning.
Volgens we begrepen hebben, komt ze hierdoor niet meer in aanmerking voor de woonbonus bij het invullen van haar belastingsbrief.

Kan iemand ons wat info geven hoe dergelijke situatie fiscaal aangegeven moet worden ?

- moet het KI worden aangegeven en waar ?
- moeten de huurinkomsten worden aangegeven .
- waar (welke rubriek) zouden de interest- en kapitaalaftrek moeten ingevuld worden ?

Alvast heel erg bedankt voor de feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jun 2010 18:48

Een lening voor een woning die je niet zelf bewoont , valt idd buiten het systeem 'woonbonus'. Daar gaat het om de enige én eigen woning.

Hoe nu te werk gaan?

1. het KI (basisbedrag ) vermeld je in code 1106 of 2106. : Het KI wordt eerst geïndexeerd en daarna verhoogd met 40 %. Er is geen vrijstelling. Bij verhuur als woning aan particulier moet je de ontvangen huurinkomsten niet vermelden.

2. De intresten van de lening zet je in code 1146/2146. Die werken eerst het KI van 1106 weg , zodat dat minder of niet belast wordt.

3. De aflossingen komen in 1358/2358. U verkrijgt een belastingvermindering aan gemiddeld , verbeterde tarief ( ipv aan het hoogste tarief)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007

#3 , 06 jun 2010 20:35

Het blijft hoe dan ook de enige woning ook al is ze verhuurd. Daarom dat ik er niet van overtuigd ben dat het enkel tegen de gemiddelde aanslagvoet wordt verminderd ipv tegen de marginale aanslagvoet.
De verhoging van 660 euro komt wel te vervallen., omdat het niet meer de "eigen" woning is.

Heb er ooit al een bezwaarschrift tegen ingediend en gewonnen , welliswaar voor een lening aangegaan voor 2005. De enige woning die niet de eigen woning is en verhuurd wordt, trek ik als bouwsparen af.

M.i. zijn de kodes 1335-03 en 2355-70 voor de kapitaalsaflossingen

De aflossing van het kapitaal van een hypothecaire lening die vanaf 1 januari 1993 werd aangegaan voor de enige woning, komt in aanmerking voor de verhoogde vermindering voor het bouwsparen.

De in artikel 145/17, 2° W.I.B. bedoelde betalingen voor de aflossing van een hypothecaire lening die is aangegaan om in België een woning te verwerven, die bij het afsluiten van de hypothecaire lening de enige woning van de belastingplichtige is, en die gewaarborgd is door een schuldsaldoverzekering, komen in aanmerking voor de verhoogde belastingvermindering voor het bouwsparen.

Reclame

neira

#4 , 13 aug 2010 15:17

Redelijk veel foute info hierboven mi.

http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... -new.htm#E
Ik ga in de loop van 2009 een lening aan die de aankoop van een woning die ik op 31 december 2009 zelf betrek, financiert. In de loop van een later belastbaar tijdperk bewoon ik de woning niet meer zelf, maar verhuur ik de woning. Blijven de bestedingen van de lening vanaf dat belastbare tijdperk recht geven op de aftrek voor enige en eigen woning?

Ja.
-> Het blijft gewoon aftrek enige en eigen woning. Het beoordelingspunt voor het eigen zijn is niet jaarlijks, maar éénmalig op 31/12 van het jaar van de lening (uitzonderingsgevallen bij contractuele belemmeringen en verbouwingswerken). De toeslag gaat ook niet verloren als je er niet meer zelf in woont. De toeslag gaat verloren als het niet meer je enige woning is, maar het wel je enige woning was op 31/12 van het jaar van de lening (en uitzonderingen inachtgenomen).

Volgens mij kan je voor leningen vanaf 2005 echt niet kiezen tussen oud of nieuw systeem als er geen oude lening loopt voor dat huis. Het is het nieuwe systeem punt. Indien op 31/12 van het jaar van de lening enige en eigen woning, prima voor de rest van de looptijd (enkel risico om toeslag te verliezen zie hoger). Terugvallen op bouwsparen kan niet volgens mij, wel op langetermijnsparen.

wanton

#5 , 13 aug 2010 19:47

Neira loopt een beetje vlug van stapel. Om van de woonbonus te kunnen genieten moet het gaan om de enige en eigen woning. Eigen : wil zeggen zelf betrekken , zeker op 31 december van jaar van lening. Uitzonderingen ; wettelijke of contractuele belemmering , onbewoonbaar wegens verbouwingen. Men krijgt dus ahw. een jaar de tijd om in orde te zijn. Indien op 31 december van het jaar daarop niet zelf de woning betrekt, heeft hij geen genot van de woonbonus.
Indien in de loop der jaren men de woning niet zelf betrekt , vervalt de woonbonus en komt men terug tot het langetermijnsparen (code 1358) , ook al blijft het de enige woning. Meen geeft dan wel best het KI aan van de verhuurde woning.

Wanneer men de oorspronkelijk 'enige en eigen woning' blijft bewonen , maar men verwerft , hoedanook , een 2e woning vervallen inderdaad de diverse toeslagen van de woonbonus en geniet men slechts vaan het basis bedrag. Dit gebeurt sowieso vanaf het 11e jaar.

Ik geloof dus niet dat er foute info is gegeven.
Toet-anch-Amon

neira

#6 , 16 aug 2010 10:19

Hier ben je echt wel fout; de faq van de fiscus en wet zijn overduidelijk (art. 115 §1 WIB92). Voor de topicstarter blijft het de woonbonus punt aan de lijn. Ze verliest ook enkel de toeslag indien ze nu een tweede woning heeft. Geen bouwsparen, geen langetermijnsparen. Code 1370.

wanton

#7 , 16 aug 2010 12:02

Hier geraken we niet akkoord.

Neem een (deftig) belastingprogramma vb. Tax-on-web of Kluwer. Vul in : enige woning , maar niet : eigen woning. De aftrek voor de aflossingen komt bij code 1358 : langetermijnsparen.
Toet-anch-Amon

neira

#8 , 16 aug 2010 12:09

Wanton, ik ben duizend procent zeker. Je hebt het fout. In het belang van je klanten is het best dat je dit gaat nazien want wat jij voorstelt is niet alleen fout maar ook minder voordelig. Ik denk niet dat het aan de software zal liggen. Voor de woonbonus is er wat het "eigen" zijn slechts 1 moment van beoordeling, geen jaarlijks (reeds gezegd, en ook de wettelijke basis reeds aangehaald, ik baseer me liever op een wettekst en de commentaar van de administratie daarop, dan op software van derde).

basejumper

#9 , 16 aug 2010 15:05

Beste,

Ik ben eerder geneigd wanton bij te treden maar de verschillende bronnen zijn niet éénduidig. Zie hieronder.

Met het begrip "enig" wordt bedoeld dat de woning die u betrekt op 31 december van het jaar waarin het leningcontract is afgesloten de enige is, waarvan u (mede-)eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter of bezitter bent.
Met het begrip "eigen" wordt bedoeld dat u de woning zelf (of met uw gezin) betrekt. Voor een woning die u om beroeps- of sociale redenen niet zelf kan bewonen, wordt evenwel aanvaard dat u deze woning toch in aanmerking neemt als "eigen" woning. In dit geval doet men dus alsof u (met uw gezin) deze woning betrekt.
De nieuwe fiscale korf bestaat uit een basisbedrag dat maximaal 1.500 EUR (niet-geïndexeerd) bedraagt. (2080 geïndexeerd) Op dit bedrag kan u gedurende de ganse looptijd aanspraak maken, zolang de gefinancierde woning aangemerkt wordt als de eigen woning. Dit bedrag wordt bovendien verhoogd met een bijkomend (niet-geïndexeerd) bedrag van maximaal 500 EUR (+ 50 EUR)(*) gedurende maximaal 10 jaar. ( 690 € en 70 € geïndexeerd ) Dit bijkomend bedrag gaat evenwel verloren van zodra u niet langer voldoet aan de voorwaarde van enige woning op 31 december.

Zie ook de brochure van Febelfin terzake : dit is een bundel FAQ die door de minister van financiën is opgeleverd op vraag van Febelfin!

6. Ik koop of bouw een woning die ik gedurende enkele jaren niet effectief bewoon maar die ik aan een derde verhuur omwille van andere redenen dan beroepsredenen of redenen van sociale aard. Mag ik de aftrek voor enige woning reeds toepassen in de jaren dat ik de woning nog niet effectief bewoon?
Omdat één van de basisvoorwaarden niet is vervuld, kan de aftrek voor enige woning nooit van toepassing zijn; er is namelijk vereist dat de belastingplichtige de woning zelf betrekt hetgeen hier niet het geval is.

Anderzijds zie ik eveneens bij de FOD financiën een vraag/antwoord terzake dat het eerste tegenspreekt. Zie hieronder.

Ik ga in de loop van 2009 een lening aan die de aankoop van een woning die ik op 31 december 2009 zelf betrek, financiert. In de loop van een later belastbaar tijdperk bewoon ik de woning niet meer zelf, maar verhuur ik de woning. Blijven de bestedingen van de lening vanaf dat belastbare tijdperk recht geven op de aftrek voor enige en eigen woning?
Ja.

Maak hierbij ook wel het onderscheid tussen enerzijds het basisbedrag voor de aftrek zijnde 1500 € geïndexeerd (nu 2080) en de verhoging van 500 € (nu 670 €) Het feit dat je het recht behoudt op de basisaftrek betekent nog niet automatisch dat je recht heb op de verhoging in dit geval.

Ik leg de vraag voor aan onze fiscalisten en kom later terug op antenne.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

neira

#10 , 16 aug 2010 15:25

Je maakt waarschijnlijk dezelfde fout als wanton. Ten eerste haal je iets aan dat ik een paar posts eerder al letterlijk zei (nl. dat de toeslag verloren gaat indien het niet langer je 'enige' woning is, dit is echter niet zo erg gezien je voor het basisbedrag in het voordeligere systeem zit dan langetermijnsparen).

De redeneerfout betreft waarschijnlijk het punt van beoordeling van het "eigen" zijn van de woning. Dit is in principe 31/12 van het jaar van de lening (en NIET jaarlijks). In enkele uitzonderingsgevallen (contractuele, verbouwingswerken) wordt dit beoordelingspunt verschoven naar de toekomst (en kan er in de tussentijd al een aftrek worden toegestaan) en moet er aan de bewoningsvoorwaarde voldaan zijn binnen een bepaalde termijn (2 jaar, en dus niet 1 jaar zoals bv. wanton zei), zoniet gaat de aftrek enige en eigen woning verloren, al is er nu ook een herinstap mogelijk indien aan de voorwaarde toch is voldaan indien de belemmeringen zijn weggevallen na de termijn.
Anderzijds zie ik eveneens bij de FOD financiën een vraag/antwoord terzake dat het eerste tegenspreekt. Zie hieronder.
Ja en nee. Het antwoord in de febelfin brochure is juist, maar de argumentatie is foutief/onvolledig. In dat voorbeeld verhuur je de woning direct aan derden, op het beoordelingspuntpunt is het niet je eigen woning en er wordt geen uitzondering aangehaald, dus geen aftrek enige en eigen woning.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”