vrije verdeling hypotheek

jel65
Topic Starter

vrije verdeling hypotheek

#1 , 18 jun 2010 00:22

hallo, voorafgaandelijk aan m'n huwelijk heb ik een hypotheeklening afgesloten voor mijn woning. sinds m'n huwelijk wonen we samen in die woning, mijn echtgenote heeft geen eigen woning. mogen we de vrije verdeling (optimalisatie) toepassen ?
Indien we naar het buitenland verhuizen (vanwege werk) ; verandert dat de situatie ivm die vrije verdeling ? buiten het feit dat ik de huurinkomsten niet dien aan te geven aangezien ik om dienstredenen in het buitenland verblijf.

groetjes,
jel65

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jun 2010 10:56

Hebt u de hypotheeklening gemeenschappelijk gemaakt? Welk is uw huwelijskcontract? U maakt geen melding van wijziging. Zolang uw echtgenote geen mede-lener is , kan zij geen aftrek van de hypothecaire lening doen.

De geëigende procedure is de volgende : via (wijziging) huwelijkscontract wordt de woning gemeenschappelijk gemaakt , wat ook nodig is voor de lening. Op basis van dat contract kan de bank de lening wijzigen op naam van U beiden. Pas dan kan zij de aftrek van hypothecaire lening toepassen. Als gehuwd koppel kan U een optimale verdeling doen van de kapitaalsaflossingen.

Van de andere kant , zou ik haar de raad geven niet mee te tekenen voor de lening zonder op één of ander emanier mede-eigenaar van de woning te worden.

Indien U om reden van sociale , medische of arbeids aard niet in uw eigen woning kan wonen , verandert er niets aan de fiscale behandeling van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”