onderscheid 16355 en 1358 aangifte

jel65
Topic Starter

onderscheid 16355 en 1358 aangifte

#1 , 18 jun 2010 01:24

Beste, kan iemand me aub beknopt verschil tussen vak 1355-03 en 1358-97 uitleggen ; ik ben misschien verward met termen 'bouwsparen' en 'lange termijnsparen'

Alvast bedankt,
Jel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jun 2010 11:05

Het betreft hier beiden de kapitaalsaflossingen van hypothecaire leningen gesloten na 1/1/1989.

In 1355 gaat het om leningen voor de enige en eigen woning. De vermindering die wordt toegepast is het marginale (het hoogste ) tarief voor de belastingplichtige.

In code 1358 gaat het om leningen niet voor enige en eigen woning, vb. voor een lening aangegaan voor een tweede woning , appartement , buitenverblijf. Het toegepaste tarief is dat van lange termijnsparen : de verbeterde gemiddelde rentevoet , min. 30 , max 40 %. Het kan ook om de enige woning gaan , die men niet zelf bewoont , om andere reden dan sociaal , medisch , arbeid.

De max. aftrek is beperkt per belastingplichtige : 6 % van het beroepsinkomen + 155.70 € , met 2080 € als absoluut maximum. ( dit jaar) Dit bedrag wordt eerst aangerekend op het bedrag in code 1355.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”